Suomi
Gamereactor
artikkelit

Final Fantasy -haastattelu

Final Fantasy -artikkelien viimeisenä osana jututimme Square Enixin valovoimaisia kehittäjiä 25 vuotta jatkuneen pelisarjan taustoista ja tulevaisuudesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sukelsimme viime viikolla Final Fantasy -sarjan vaiheisiin kaksiosaisessa historiikissa, joka on samalla Gamereactorin historian mittavin artikkeli. Nyt on aika kysyä itse Square Enixiltä, mitä mieltä yhtiössä ollaan sarjasta ja sen näkymistä.

Jotta saisimme parhaat mahdolliset vastaukset, nappasimme haastatteluun Yoshinori Kitasen (producer), Shinji Hashimoton (senior executive managing officer), Naoki Yoshidan (producer / director of Final Fantasy XIV) ja Yoshihisa Hashimoton (chief technology officer, Luminous Studio).

Final Fantasy -haastatteluFinal Fantasy -haastatteluFinal Fantasy -haastatteluFinal Fantasy -haastattelu
Vasemmalta oikealle: Yoshinori Kitase, Shinji Hashimoto, Naoki Yoshida ja Yoshihisa Hashimoto.

Näemmekö Final Fantasyssa koskaan enää klassista fantasiaa; mustia maageja, linnoja, ilmalaivoja ja sen sellaisia?
Yoshinori Kitase: Jokaisen uuden Final Fantasyn tunnelma ja maailma rakennetaan sen teeman mukaan, minkä kehittäjät päättävät suunnitellessaan peliä. Kuten olemme nähneet esimerkiksi Final Fantasy IX:ssä ja siinä mitä juuri nyt teemme Final Fantasy XIV:ssä, aina on mahdollista, että palaamme perinteiseen fantasiatyyliin.

Tämä on mainos:

Suorat jatko-osat kuten X-2 ja XIII-2 ovat usein tuntuneet leikkisemmiltä ja vähemmän vakavilta kuin sarjan pääpelit. Onko tämä tarkoituksenmukaista ja mitä mieltä olette asiasta?
Yoshinori Kitase: Konsepti, johon pyrimme Final Fantasy X:n ja XIII:n jatko-osissa olivat aika erilaiset. X:n ja X-2:n välillä maailma on jo pelastettu, joten halusimme jatkaa tarinaa siitä, mitä rauhanaikana tapahtuu. Tästä syystä valitsimme kevyemmän sävyn ja hengen.

Toisaalta vaikka maailma on säästynyt tuholta Final Fantasy XIII:n ja XIII-2:n välillä, käsillä on silti ongelmia, joten pysyimme alkuperäisen pelin vakavammassa tyylissä.

Final Fantasy -haastatteluFinal Fantasy -haastattelu
Final Fantasy X oli sarjan ensimmäinen osa, joka sai suoran jatko-osan. X-2 oli ultrajapanilainen ja tehty pelin faneja silmällä pitäen.

Harkitsetteko koskaan remakea siitä kaikkein odotetuimmasta eli Final Ftansy VII:stä? Mitä sen tekeminen edellyttäisi?
Yoshinori Kitase: 15 vuotta sitten Final Fantasy VII:llä oli valtava vaikutus pelimaailmaan. Se kertoi dramaattisen tarinan 3D:nä piirretyillä grafiikoilla. Siksi sitä rakastetaan vielä tänäkin päivänä. Jos remake tehtäisiin, se ei voisi käyttää samaa tekniikkaa kuin ennen. Emme halua tehdä yksinkertaista päivitystä. Meidän on tekijöinä tunnettava, että aika on kypsä toteuttaaksemme sen tavalla, joka on merkityksellinen ja tekee tälle aikakaudelle oikeutta.

Tämä on mainos:

Nykyään kaikki odottavat, että Final Fantasy julkaistaan sekä Playstation 3:lle että Xbox 360:lle, mutta oletteko koskaan harkinneet julkaisevanne sarjaa PC:lle, joka on suurin formaatti Euroopassa?
Shinji Hashimoto: Olemme hyvin tietoisia siitä, miten tärkeä PC-pelaaminen on Euroopassa, mutta tällä hetkellä emme harkitse asiaa.

Ensimmäisen Final Fantasy -pelin julkaisu tälle konsolisukupolvelle vei pitkään, kenties liian pitkään. Mitä mieltä olette seuraavasta sukupolvesta ja yritättekö saada pelit valmiiksi nopeammin?
Shinji Hashimoto: Jotkin asiat vievät luultavasti liian pitkään, mutta meidän kehitysmallimme on edelleen luoda kaikkein korkeatasoisinta softaa.

Final Fantasy -haastattelu
Final Fantasyn alkuperäisen luojan Hironobu Sakaguchin mukaan osa IX on sarjan paras.

Nintendon konsoleille kehitetyt Final Fantasyt ovat pitkään olleet erillään pääsarjasta, mutta Wii U:n myötä Nintendo tarjoaa tehokkaamman vaihtoehdon. Miltä Final Fantasyn tulevaisuus näyttää Nintendon alustoilla?
Shinji Hashimoto: Harkitsemme aina kaikkia tarjolla olevia alustoja emmekä halua rajoittaa pelejämme millekään tietylle alustalle, mutta emme ole vielä julkistaneet mitään Nintendon uudelle konsolille.

Koetteko suosiotaan kasvattavat länsimaiset roolipelit uhkana?
Yoshinori Kitase: Uskon, että hahmojemme ja maailmojemme esteettinen tyyli ja dramaattinen esillepano erottavat meidät amerikkalaisista ja eurooppalaisista peleistä. Olemme kehittäneet omaa identiteettiämme emmekä ole koskaan nähneet niitä "kilpailijoina". On olemassa kuitenkin monia länsimaisia pelejä, joissa käytetään eriomaisia systeemejä pelaajan ja maailman välisessä vuorovaikutuksessa. Tarkkailemme niitä ja pohdimme, voimmeko hyödyntää niitä omien luomustemme parantamiseksi.

Mistä saatte inspiraation Final Fantasy -pelien luomiseen?
Yoshinori Kitase: Final Fantasyiden inspiraationlähteet ovat moninaiset ja vaihtelevat ohjaajien, käsikirjoittajien ja taiteellisten suunnittelijoiden mukaan. Joskus tuotteen fokusta säätelee sekin, miltä markkinat kulloinkin näyttävät.

Esimerkiksi kun loimme Final Fantasy X:n, viihdealaa pyyhki valtava fantasiatuotteiden aalto. Hollywood tehtaili Lord of the Ringsejä ja Harry Pottereita. Tämän seurauksena Final Fantasy X sai enemmän fantasiavaikutteita kuin scifi-henkisemmät Final Fantasy VII ja VIII.

Final Fantasy -haastattelu
Vaikka Final Fantasy -sarjan osat eivät yleensä ole suoraa jatkoa toisilleen, on niissä useita toistuvia teemoja. Näihin lukeutuvat esimerkiksi Cactuar-vihollinen (kuvassa), hyvä heppu Cid, ilmalaivat sekä keltaiset chocobot.

Monet Final Fantasy -fanit ovat myös yleisemmin japanilaisen kulttuurin ja pelien ystäviä. Voisiko olla mahdollista, että länsimaisiin versioihin sisällytettäisiin japanilaiset äänet dubbauksen sijaan?
Yoshinori Kitase: Tällä hetkellä emme voi tehdä näin, koska meidän on otettava huomioon tallennustila pelin tarpeiden ja kohdeyleisön ohella. Olen kuitenkin kuullut pyyntöjä usein Final Fantasy XIII:n julkaisun jälkeen ja saatamme hyvinkin harkita asiaa, kunhan tekniset ongelmat on ratkaistu.

Verkossa on liikkunut huhuja Final Fantasy Versus XIII:n peruuntumisesta. Pitävätkö ne paikkansa vai eivät - ja onko peli edelleen PS3-yksinoikeus?
Shinji Hashimoto: Versus XIII:n kehitys on edelleen käynnissä.

Aiotteko koskaan tehdä Kinectiä tukevaa Final Fantasya?
Yoshinori Kitase: Olen kotona pelannut paljon Kinect-pelejä perheeni kanssa, esimerkiksi urheilua ja tanssipelejä. Emme ole sisällyttäneet tämän sorttista teknologiaa Final Fantasyyn yksinkertaisesti siitä syystä, ettei se ole sopinut kovin hyvin sarjan pelimekaniikkaan. On kuitenkin selvää, ettei kyseessä ole ohimenevä ilmiö.

Final Fantasy -haastatteluFinal Fantasy -haastattelu
Ongelmallinen MMO-peli Final Fantasy XIV julkaistaan uudelleen A Real Reborn -lisänimellä. Square Enixin mukaan sen julkaisua seuraavalle sukupolvelle ei ole suljettu pois.

Missä vaiheessa Final Fantasy XIV on Playstation 3:lla ja julkaistaanko se vielä tänä vuonna? Entä tuleeko peli seuraavan sukupolven konsoleille, samaan tapaan kuin Final Fantasy XI kääntyi PS2:lta Xbox 360:lle?
Naoki Yoshida: Jatkamme Final Fantasy XIV: A Realm Rebornin huolellista kehitystä Playstation 3:lle ja PC:lle. Juuri nyt olemme asettaneet viimeiset osaset PC-version grafiikoihin ja alamme hienosäätää sitä Playstation 3:lle. Paiskimme töitä kellon ympäri nopeuttaaksemme PS3-version kehitystä - samalla kun testaamme kaikkien osatekijöiden toimivuutta - julkaistaksemme molemmat samanaikaisesti.

Jos uusia konsoleita tulee julki Final Fantasy XIV:n PS3-julkaisun jälkeen, aiomme ehdottomasti harkita sovitusta uudelle sukupolvelle.

Onko mahdollista, että Final Fantasy XIV tulisi myös Wii U:lle ja / tai Xbox 360:lle?
Naoki Yoshida: Haluamme ensin keskittyä Playstation 3 -julkaisuun ja vasta sen jälkeen voimme ottaa seuraavan askeleen. En silti pitäisi mahdottomana ajatuksena, että Final Fantasy XIV ilmestyisi useammille formaateille tulevaisuudessa.

Square Enixin hehkutettu Luminous-teknologiademo tarjosi upeinta grafiikkaa vuosikausiin. Näyttääkö Final Fantasy uudella sukupolvella todella niin hyvältä?
Yoshihisa Hashimoto: Koska Agni's Philosophy on vain teknologiademo, joka sai innoituksensa Final Fantasy -sarjan hengestä, emme voi puhua mistään tietystä pelistä. Demoa voi kuitenkin pitää esimakuna siitä, millaista visuaalista tasoa Square Enixin peleiltä voi lähitulevaisuudessa odottaa.

Final Fantasy -haastattelu
Final Fantasyn musiikit ovat alan huippua. Siksi ei olekaan yllättävää, että Square Enix juhlistaa sarjan 25-vuotista historiaa musiikkipeli Theatrhythm Final Fantasylla.

Kiitos ajastanne. Voitteko vielä kertoa, mistä olette kaikkein ylpeimpiä Final Fantasy -sarjassa?
Yoshinori Kitase: Monesti vaikka peliä kuvailtaisiin kansainväliseksi menestykseksi, suosiossa on usein alueiden välillä eroja. Final Fantasylla sen sijaan on yhtä paljon faneja puhuttiinpa sitten Japanista, Euroopasta, Amerikasta tai Aasiasta. Olen erittäin ylpeä siitä, että maailmamme ja tarinamme ovat niin universaaleja, että ne koskettavat ihmisiä maasta riippumatta.

Shinji Hashimoto: Final Fantasylla on valtava fanikunta ympäri maailman. Haluaisin kiittää kaikkia fanejamme, ja minusta on kunnia olla mukana tässä sarjassa, joka on niin lämpimästi kaikkien tukema.

Katso alta Luminous-moottorin demo

HQ


Ladataan seuraavaa sisältöä