Suomi
Gamereactor
artikkelit

Ensituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratista

Kimmo otti tuntumaa päheään lisävarusteeseen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Fanatec lanseerasi taannoin virallisen PS4-version CSL Elite -rattiohjaimestaan. Julkaisu on merkki siitä, että rattivalmistajan ja Sonyn välinen sekaannus yhteensopivuusasioissa on viimein saatu ratkaistua. Tämä lupaa hyvää muun muassa Gran Turismo Sportia silmällä pitäen. Vaikka suomalaiskaupoissa merkin näkyvyys on ollut vähäistä, simupiireissä Fanatec on tullut tunnetuksi varteenotettavana vaihtoehtona Thrustmasterille ja Logitechille. Pelimessujen parrasvaloissakin se on esiintynyt, esimerkiksi virallisen Forza Motorsport -ratin kanssa.

Myös CSL Elite debytoi jo viime kesänä Xbox Onella. Myöhäinen PS4-versio on kuitenkin parannettu versio alkuperäisestä. Esimerkiksi rattikehän vuoraus on hienostuneempi ja ratin sisuksia on päivitetty. Moottori on kuulemma napattu kalliimmasta ClubSport V2.5 -ratista. Yhteistä molemmissa on esimerkiksi laaja 1080 asteen kääntösäde ja rattiin integroidut LED-valot ja pieni näyttö.

Hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan CSL Elite sijoittuu pelirattien kovempaan keskisarjaan. Se tarjoaa markettiratteja jämäkämmän tuntuman, joka ei aivan kilpaile erikoistuneempien (ja huippukalliiden) ammattilaisratkaisujen kanssa. Useimmille harrastajille tällainen tuote on optimaalinen kompromissi.

CSL Eliteä myydään Fanatecin sivuilla reilun 500 euron aloituspakettina, joka kattaa moottoriyksikön, irrotettavan (ja vaihdettavan) ratin sekä kaksi poljinta. Gamereactor sai testattavakseen lisäksi Loadcell Kitin, joka on noin 140 euron arvoinen lisävaruste. Se korvaa alkuperäisen jarrupolkimen edistyneemmällä mallilla. Samalla vakiojarru voidaan siirtää kytkimeksi.

Tämä on mainos:

Fanatecin ekosysteemi tarjoaisi jatkoksi vielä esimerkiksi vaihdelaatikkoa ja käsijarrua - jos vain budjetti kestää.

Asennusrumba on tavallista peliohjainta mutkikkaampi, sillä tavara kuoriutuu pakkauksistaan osina. Ratti on ruuvattava kiinni moottoriinsa, ja polkimet on pultattava jalkatukeen. Loadcell Kit edellyttää myös jalkatuen alle piiloutuvan elektroniikkayksikön vaihtamista kehittyneempään. Ennen käyttöönottoa pyydetään päivittämään firmware, mihin tarvitaan tietokonetta. Kasaamisessa tarvittavat kuusiokolo- ja mutteriavaimet sentään tulevat mukana.

Toisaalta harrastajatason laatu tuntuu. Metallia on käytetty paljon ja osat vaikuttavat kestäviltä. Vaikka moottorin vuoraus on tässä mallissa muovia, ei kokonaistuntumaa voi moittia halvaksi tai huteraksi. Rattikehän ammattimaisen oloinen nahka- ja mokkavuoraus tuntuu suorastaan luksukselta kämmenissä, ja metalliset vaihdeviikset tottelevat käskyjä tyydyttävästi napsahdellen. Ikonisten pleikkaripainikkeiden tilalle voi vaihtaa autojen eri funktioita muistuttavat napit, jotka helpottavat kriittisten toimintojen paikantamista kilpailun tiimellyksessä.

Ensituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratistaEnsituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratistaEnsituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratistaEnsituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratista
Tämä on mainos:

Fanatec kehuskelee, että CSL Elite on voimakkain force feedback -ratti PS4:lle. Näppituntumalta tehoa ei ainakaan uuvu, sillä 6 Nm:n vääntö alkaa olla ketterään pyörittelyyn jopa liikaa. Dirt 4:ää varten päädyinkin säätämään tehon 50 prosenttiin. Kevyempi vastus helpottaa vastaheittoja ja vähentää käsien fyysistä rasitusta. Jos kuitenkin kaipaa kurimusta, sitäkin on tarjolla.

Ohjaustuntuma on äärettömän sulava. Rattia käännellessä ei ole havaittavissa sellaista hammastusta tai kuollutta aluetta, jota edullisemmilla rateilla tapaa olla. Ratti ei myöskään nopeissa käännöksissä ulvahtele häiritsevästi. Esimerkiksi suositut Logitechin ratit jäävät teknologisesti CSL Elitestä jälkeen. Hyvänä piirteenä voi pitää myös ratin suurta 30 senttimetrin halkaisijaa, jonka ansiosta käsien ei tarvitse olla sumpussa.

Syvään uppoavaa kaasua oli omaan makuuni aavistuksen kömpelöä käyttää vakiona asennetun kumipinnoitteen kanssa, koska jalka ei pääse vapaasti liikkumaan poljinta pitkin. Pinnoite onneksi on irrotettavissa. Alla oleva sileä alumiini mahdollistaa jalkapohjalle sen verran liukua, että kaasun kanssa pelaaminenkin käy tökkimättä.

Vastaavasti loadcell-jarru ei tarjoa liikerataa juuri nimeksikään. Ideana on simuloida oikeaa jarrua, jota voi painaa voimalla. Oikeassa jarrussahan on vain vähän "tyhjää", minkä jälkeen pelataan sillä, miten kovaa jarrupaloja haluaa painaa jarrulevyjä vasten. Kunhan systeemiin tottuu, se vähentää pelatessa jarrujen lukkiutumisia. Polkimet olisi kuitenkin paras kiinnittää johonkin, sillä kumitassut eivät riitä pitämään niitä paikoillaan, jos koko jalan voimalla hyppää paniikkijarrulle. Perinteinen pöytäkiinnitys ei siten ehkä ole optimaalinen tapa käyttää tuotetta, vaan kaveriksi kaipaisi kunnon rallipenkkiä.

Parin illan kokeilun aikana CSL Elite ei paljastanut merkittäviä puutteita laadussa tai toimivuudessa. Elefanttina huoneessa on kuitenkin pelituki, joka on toistaiseksi vaiheessa. Vain Assetto Corsa ja Dirt 4 tukevat rattia täysimääräisesti, ja näistäkin vain Assetto osaa hyödyntää ratin näyttöjä nopeuden ja vaihteiden näyttämiseen. Osa vanhemmista peleistä on tuettuina erityisessä yhteensopivuustilassa, mutta ennen Gran Turismo Sportin, Project Cars 2:n ja F1 2017:n julkaisua ratille voi olla vähänlaisesti tarvetta. Ellei sitä sitten käytä PC:llä, jolta löytyy reilummin pelattavaa.

Tässä vaiheessa on liian aikaista antaa ratille lopullista arvosanaa, mutta palaamme laitearvion kanssa astialle myöhemmin kesällä.

Ensituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratistaEnsituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratistaEnsituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratistaEnsituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratista
Ensituntumat PS4:n Fanatec CSL Elite -ratista


Ladataan seuraavaa sisältöä