Suomi
Gamereactor
artikkelit

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012

Paljon on vettä virrannut Pielisjoessa kesän 2012 jälkeen. Kurkistamme Gamereactor-lehteen viiden vuoden takaa nähdäksemme, mitä pelejä odotimme E3-messujen jälkimainingeissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

E3-messut ovat jokaiselle niitä seuraavalle pelitoimittajalle tiukka paikka. Uusia ilmoituksia tulee paljon ja tiiviissä tahdissa. Päivät venyvät pitkiksi, kun joukosta yritetään erotella olennaisimmat ja pelaajien kannalta kiinnostavimmat uutuudet. Erityisesti, jos lehden deadline painaa päälle.

Kesäkuussa 2012 Gamereactorissa pakerrettiin kesälehteä messujen jälkimainingeissa. Kanteen päätyi EA:n uunituore Dead Space 3, joka näytti ottavan rohkean toiminnallisen näkökulman menestyneeseen avaruuskauhusarjaan. Kolmas osa sinkoutui ahtaista ja klaustrofobisista käytävistä avaruuden painottomuuteen, tuulisille jäätiköille sekä elokuvamaisiin toimintaspektaakkeleihin. Hiljaisen yksinpelailun sijaan uutena tähtenä tuikki co-op-moninpeli. Räimiessä saattoi kyykätä suojaan kuin Unchartedissa konsanaan.

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012
Jäätävää tuiskua kesäkanteen. Mikä jottei?

Kehittäjät kertoivat kansijutussa, että peli ammensi vaikutteita aihepiiriä sivuavista elokuvista. Erityisesti 1950- ja 1960-luvun leffat olivat läheisiä inspiraationlähteitä. Lumikinoksissa taivaltaessa saattoi aistia John Carpenterin The Thingin läsnäolon. Kokonaisuus näytti räjähtävämmältä ja eittämättä monipuolisemmalta kuin aiemmin. Kehittäjät muistuttivat pelin sisältävän myös tutumpaa klaustrofobista meininkiä avaruusaluksilla, mutta oikean tasapainon löytäminen kaiken keskellä huoletti.

Tämä on mainos:

"Se, onnistuuko peli todella yhdistämään jännityksen, yhteispelin ja jäiset maisemat, jää kuitenkin vielä nähtäväksi", ennakon lopuksi todettiin. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että moninpeli ja toiminnallisuus söivät osan Dead Spacen viehätyksestä. Kriitikoiden arvosanat painuivat aiemmista osista, eikä sarjalle ole sittemmin nähty täysiveristä jatkoa.

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012
Lehden kansijuttuna toiminutta Dead Space 3:a esiteltiin parin aukeaman verran.

Messuilla nähtiin myös Wii U:n lopullinen muoto. Nintendo oli vuotta aiemmin esitellyt konsolin konseptia jokseenkin epämääräisesti, vilauttaen lähinnä kosketusnäytöllistä ohjainta, ja nyt oli aika vakuuttaa pelaajat viimeistellyllä muotoilulla sekä ensimmäisillä peleillä. Avainsana oli paikallinen moninpeli, johon kosketusnäytöllisen pädiohjaimen ja liikeohjaimien yhdistelmän povattiin antavan uusia mahdollisuuksia. Perinteikkäämpiä ohjaimia arvostaville vilautettiin myös pro-ohjainta.

Yritimme poimia Nintendon pelijulkistuksista viisi parasta ja nimesimme Pikmin 3:n kärkeen. Ensivaikutelma ei ollut väärä, sillä strategiapelistä tuli yksi vuoden 2013 parhaimmista nimikkeistä. Ja ainakin sympaattisin. Arviossamme kiitimme peliä pelimekaaniseksi mestariteokseksi, jonka kenties ainoa suurempi ryppy oli ohjaus: kahdesta ohjaustavasta huolimatta kumpikaan ei osunut täysin maaliin. Se tavallaan tiivisti myös Wii U:n ydinongelman: sinänsä innovatiivisesta lähestymistavastaan huolimatta suuri kosketusnäyttö ei yksiselitteisesti parantanut pelejä. Näytön todellinen potentiaali realisoituikin vasta konsolin seuraajassa Nintendo Switchissä. Mahdollisuus pelata pelejä pelkällä täppärillä ilman kiinteää konsoliyksikköä poistaa erillisen käsikonsolin tarpeen.

Tämä on mainos:
Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012
Wii U - "tulossa jouluksi". Ehkä noin tuhat vuotta sitten.

Neljä muuta peliä, New Super Mario Bros U, Lego City Undercover, Zombi U ja Rayman Legends, eivät nousseet yhtä korkeisiin suosionosoituksiin, mutta pärjäsivät silti kukin omilla vahvuuksillaan kohtalaisesti. Yksikään niistä ei kuitenkaan muodostunut niin sanotuksi "killer appiksi" Wii U:lle. Sellaiseksi peliksi, jota konsoli olisi kipeästi tarvinnut. Rayman Legends loikkasi jopa monialustajulkaisuksi, kun Wii U:n alku ei näyttänytkään niin ruusuiselle kuin Ubisoftilla odotettiin.

Reaktiossa kommentoimme, että vaikka Wii U tulee kahdeksanteen konsolisukupolveen ensimmäisenä, ei paalupaikka ole taannut kaupallista voittoa. "Nintendo ei voi tuudittautua siihen, että Wii U pärjää vain etumatkansa turvin, koska kilpailijat julkaisevat todennäköisesti tehokkaammat konsolinsa 2013." Edellisissä sukupolvissa Segan Dreamcast ja Microsoftin Xbox 360 tulivat markkinoille ennen kilpailijoitaan, mutta jäivät lopulta myyntimäärissä jälkeen. Dreamcast siinä määrin, että Sega luopui koko konsolibisneksestä. Wii U merkitsi Nintendolle lopulta vakavaa romahdusta Wiin huippuvuosista. Onneksi yhtiö on nyt päässyt takaisin menestyskantaan.

Lehden laajaan E3-kattaukseen mahtui myös liuta mielenkiintoisia Xbox- ja Playstation-pelejä, vaikka lähestyvä konsolisukupolvenvaihdos hillitsikin uusien julkistusten määrää. Esittelimme esimerkiksi Forza Horizonia, joka rikkoi kaahailupelien raja-aitoja Xbox 360:lla. Viisi vuotta myöhemmin sarjasta on kasvanut jopa emopeliään, Forza Motorsportia, parempi tuote löytäen likimain täydellisen uran riemukkaan kaahailun, realistisen autoilun ja ultranäyttävän avoimen maailman väliltä. Autopeliharrastajia puhutti E3 2012:ssa myös Need for Speed: Most Wanted - siis ei se alkuperäinen vuodelta 2005, vaan nimenomaan Criterionin versio, joka julkaistiin hämmentävästi saman nimen alla mutta kuitenkin täysin erilaisella sisällöllä. Sosiaalinen Autolog-palvelu oli yksi uutukaisen ydinominaisuuksia.

Toimintapelien puolella kisa huomiosta kävi E3 2012:ssa kuumana. Tapetilla olivat esimerkiksi Far Cry 3, Gears of War: Judgment, God of War: Ascension ja Assassin's Creed III. Microsoft vyörytti parrasvaloihin Halo 4:n uusine Forerunner-vihollisineen, kun taas Playstation 3 venyi parhaimpaansa Sonyn lehdistötilaisuuden huipentaneessa The Last of Usin demossa. Näistä ainakin jälkimmäinen jäi historiaan yhtenä aikansa parhaimmista peleistä. Inhimillisesti koskettava maailmanlopun seikkailu julkaistiin uudelleen myös PS4:lle.

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012
The Last of Us teki vaikutuksen E3 2012:ssa, vaikka ei uusi julkistus ollutkaan. Julkistus tapahtui edellisenä jouluna VGA:ssa.

Täysin uutena pelinä Sony esitteli Heavy Rain -kehittäjien Beyond: Two Soulsin, jonka elokuvamainen tyyli ja uskomaton hahmoanimaatio saivat ihmettelemään vanhenevan alustan puhtia. Koko messujen kenties näyttävin demo oli kuitenkin Star Wars 1313, "aikuisille suunniteltu Tähtien sota", josta oli määrä tulla eeppinen toimintaseikkailu Coruscantin vaarallisessa alamaailmassa. Valitettavasti projekti ei koskaan valmistunut, sillä Lucasartsin emoyhtiö Disney lakkautti kaikki peliprojektit keväällä 2013 eikä enää uudistanut pelin tavaramerkkiä seuraavana vuonna. Lucasfilmin johtaja Kathleen Kennedy tosin totesi 2015, että Star Wars 1313:n konsepti on niin mainio, että sen pohjalta saatetaan vielä joskus tehdä jotain.

Näyttävyydestä ei ollut pulaa myöskään Watch Dogsin fantastisessa debyyttidemossa. "Jo vuosia Ubisoft Montrealilla kehitetty peli oli hämmästyttävän komea ja tuntui samalla tuoreelta kuluneiden, yksioikoisten räiskintäjatko-osien rinnalla", Mika Sorvari kirjoitti julkistuksesta. "Trailerissa todettiin ihmisten olevan vain datasolmuja, joita yhtiöt ja valtiot voivat hyödyntää omiin tarkoituksiinsa, ja mahtaako tämä nyt todellakaan olla kauhean kaukana nykypäivän todellisuudesta."

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012
Watch Dogs ja surullisen kuuluisa, ei niin aito demo. Mutta uuden sukupolven kynnyksellä kaiken piti olla mahdollista, eikö?

Aihe on kurantti ja ajankohtainen vielä viisi vuotta myöhemmin. Demon grafiikatkaan eivät ole juuri vanhentuneet. Ongelma vain oli, ettei lopullinen peli ollut ihan sitä mitä esiteltiin. Messukrapula iski viimeistään pelin ilmestyessä, kun koko sotku pelin ja grafiikoiden "downgreidaamisesta" selvisi.

Watch Dogsin esittely onkin oiva esimerkki siitä, miksi E3-demoihin ei aina kannata sataprosenttisesti luottaa. Ostavan yleisön silmäpareista kilpaillessaan peliyhtiöt ovat valmiita virittelemään demojaan sellaiseen muotoon, joka tekee parhaimman vaikutuksen. Räjähdyksiä, silmänkarkkia, uskomattoman eläviä vuorovaikutustilanteita. Vastaavaa ei välttämättä voida toistaa todellisessa pelitilanteessa. Taustalla on menestymispaineita: kymmenien ellei satojen miljoonien panostuksille halutaan varmistaa riittävät katteet. Kannattaa silti pohtia, miten paljon Watch Dogsin lässähtäneet odotukset lopulta verottivat sen ja koko sarjan myyntipotentiaalia. Kysehän oli sinänsä hyvästä pelistä, jolle ladattiin mahdottomat odotukset. Ainakin Watch Dogs 2:n ennakkomyynnit jäivät Ubisoftin laskelmista.

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012
Diablo III ei ole lähtenyt minnekään viidessä vuodessa. Peli on edelleen elämänsä voimissa. Harvalla on yhtä pitkää elinkaarta.

Lehden arvioita tähditti luonnollisesti uunituore, yli vuosikymmenen odotuksen päätteeksi valmistunut Diablo III. Matti Isotalo arvioi peliä pääosin suopein sanankääntein: "Alun tunnelmallisista ja maanläheisemmistä kuvioista päädytään pian eeppisiin maisemiin, ja tärkeimpiä kohtia maustavat välivideot ovat taattua Blizzardin laatua." Mukaan ympätty verkkopohjainen huutokauppa sai kuitenkin risuja, koska se uhkasi viedä loottaamiselta, ja kenties koko peliltä, pohjan. Arvosana jäi siksi kahdeksikkoon. Vika tunnustettiin lopulta myös Blizzardilla. Huutokauppa suljettiin kokonaan vuonna 2014.

Pienet puutteet eivät estäneet Diablo III:a nousemasta vuoden myydyimmäksi PC-peliksi yli 12 miljoonan kappaleen saldollaan. Jatkuvat päivitykset, lisäosat ja konsolikäännöset ovat myös pitäneet sitä pinnalla - niistä 27. kesäkuuta ilmestynyt Rise of the Necromancer on tuoreimpana esimerkkinä. Hirviöiden kurmotus jatkuu.

Ja tähän päättyy lehden tarkastelu tältä erää.



Ladataan seuraavaa sisältöä