Suomi
Gamereactor
artikkelit
Horizon: Zero Dawn

Oikea ajankohta pelin ostoon

Koska kuluttajan kannattaa hankkia itseään kiinnostava peli?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Digitaalisen jakelun kasvattaessa koko ajan merkitystään ovat videopelit muuttuneet enemmän ja enemmän valmiina julkaistavien tuotteiden sijasta palvelualustoiksi, joita ajan kuluessa monipuolistetaan ja päivitellään. Kuluttajan kannalta tilanne edellyttää lisäharkintaa: koska on oikea hetki ostaa se kiinnostava peli?

Julkaisijoiden kannalta myyntien kriittisin aika on julkaisuajankohta ja välittömästi sitä seuraavat muutamat viikot. Tuolloin tehdään monilla peleillä suurin osa tilistä, ja alkumyynnit usein myös määrittävät kyseisen pelin jatkosuunnitelmat lisäosia ja mahdollista jatko-osaa myöten. Edellä mainituista syistä johtuen julkaisijat yrittävät kaikin keinoin saada kuluttajat varaamaan oman kappaleensa jo ennakkoon lupailemalla kaikenlaista lisätauhkaa porkkanaksi. Yleensä nämä alussa maksullisena tai ennakkovaraajan etuna julkaistavat lisäkilkkeet tulevat myöhemmin ilmaiseksi kaikille muillekin. Oma lukunsa ovat tietysti pelit, joihin ripotellaan sisäisiä miromaksuja, ja jotka ovat alusta asti suunnitellut nimenomaan kasvatusalustaksi. Esimerkeiksi kelpaavat Bungien Destiny 2, Ubisoftin The Division, Ubisoftin Rainbow Six: Siege, Blizzardin Overwatch ja Rockstarin Grand Theft Auto Online.

Kuluttajien näkökulmasta taas ennakkoon varaaminen ja heti julkaisussa ostaminen ei läheskään aina ole se paras vaihtoehto. Harmillisen usein pelejä julkaistaan enemmän tai vähemmän keskeneräisenä, jolloin pelikokemus saattaa olla vasta kuukausien kuluttua edes etäisesti nautittava ja immersiivinen. Paras viime aikojen esimerkki on Biowaren Mass Effect: Andromeda, jonka ongelmia paikkailtiin kuukausitolkulla julkaisun jälkeen.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Tämä on mainos:

Nykyään myös hyvin menestyneisiin yksinpeleihin julkaistaan ajan saatossa uusia ominaisuuksia ja laajennusosia pitkään ilmestymisensä jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseinen peli alkaa olla niin sanotussa lopullisessa kuosissaan vasta vuosi ilmestymisensä jälkeen. Tuolloin markkinoille lanseerataan tavallisesti niin sanotut game of the year eli GOTY-versiot. Esimerkeiksi kelpaavat oikein hienosti Horizon: Zero Dawn, Final Fantasy XV, Resident Evil 7: Biohazard, Dead Rising 4, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Middle-earth: Shadow of War, Fallout 4, Dark Souls 3 ja Nioh. Ehkä pahin esimerkki tällaisesta paloittain julkaisemisesta ovat tappelupelit kärjessään Mortal Kombat ja Tekken: vuosi alkuperäisen julkaisunsa jälkeen kauppoihin lykättävä lopullinen versio saattaa olla jopa puolet edeltäjäänsä mittavampi. Osa videopelejä kuluttavista ystävistäni tekeekin nykyään niin, että he mielenkiintoisen julkaisun yhteydessä vetävät seinään puumerkin itseään muistuttamaan, ja ostavat kyseisestä pelistä vuoden kuluttua GOTY-version.

Verkossa käytäviä verkkomoninpelikarkeloita painottavat pelit ovat hieman eri asia. Niissä päivitykset pitävät pelaavan kansan mielen virkeänä, ja mikäli mielii kavereiden mukaan ehtiä, on usein pakollista hankkia tavara välittömästi julkaisussa kausipassin kera. Lisäksi esimerkiksi Gears of War 4:ssä omalla ruumiilla pyyhitään lattioita, jos menoon koettaa päästä sisään vasta vuosi julkaisun jälkeen: 12 kuukauden etumatka sormimuistin harjoittelussa ei ole mikään pikkujuttu. Call of Dutyssa puolestaan vuoden odottelu merkitsee sitä, että pelikaverit ovat jo siirtyneet seuraavan Call of Dutyn pariin. Moninpelipainotteisissa julkaisuissa siis kuluttajien ja julkaisijoiden intressit ovat jokseenkin yhtenevät, ja mikromaksujakin on jo periaatteellisesti helpompi sietää. Ainakin silloin, kun kyse on päheistä kosmeettisista tavaroista.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Yksin- ja co-op-pelaamista painottavissa julkaisuissa kuluttajien ja julkaisijoiden tavoitteiden välinen ristiriita on silti huolestuttava asia. Arvioin taannoin vuosi sitten julkaistun Microsoftin yksinoikeuspeli Recoren parannellun version Definitive Edition. Vuoden takaisia arvioita luettuani tuntuu siltä, että kyse on yleisen sujuvuuden ja toimivuuden osalta melkein kokonaan eri pelistä. Kyseinen päivitys oli ilmainen Recoren jo aiemmin hankkineille, mutta tuskin kovin montaa heistä innostaa vuosi myöhemmin lähteä uusintakierrokselle, vaikka peli kuinka olisi nyt parempi kuin silloin joskus.

Tämä on mainos:

Asioiden nykytila on vaikuttanut siihen, että mietin nykyään itsekin aiempaa tarkemmin ostoksen tekemisen ajankohtaa. Listallani jo vuoden roikkuneista Dead Rising 4:stä ja Resident Evil 7: Biohazardista tulen ostamaan päivitetyt GOTY-versiot. Horizon: Zero Dawnin hankin melko pian julkaisun jälkeen, ja sitä olen harmitellut jälkeenpäin. Itse peli on vahva ehdokas vuoden peliksi 2017, mutta olisin voinut saada ajasta Aloyn saappaissa VIELÄKIN enemmän irti odottamalla kaikessa rauhassa päivityksiä ja laajennuksia. Nintendoon uskallan vielä luottaa: mahdollisista laajennuksistaan huolimatta uskon edelleen The Legends of Zelda: Breath of the Wildin, Hey! Pikminin, Metroid: Samus Returnsin ja Super Mario Odysseyn olevan kannattavia ostoksia heti julkaisussaan. Sitä paitsi Nintendon yksinoikeuspeleillä on eräs paha tapa: niiden myyntihintaa ei yleensä lasketa ihan heti.

Pahimmassa tapauksessa vuoden päässä häämöttävää GOTY-painosta odottavien määrä kasvaa taloudellisesta näkökulmasta niin suureksi, että se antaa julkaisijoille väärän signaalin pelin menestyksestä. Tämä puolestaan saattaa hyvinkin johtaa siihen, ettei flopiksi tuomitusta julkaisusta koskaan hiota lopullista GOTY-julkaisua. Jonkinlainen tasapaino pitäisi kuluttajien ja julkaisijoiden löytää. Mikä se sitten voisi olla?

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä