Suomi
Gamereactor
arviot
Nioh

Nioh

Taistelumekaniikan ehdoilla rakennettu toimintapeli.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Team Ninjan pitkään ja hartaasti hiottu toimintaroolipeli Nioh onnistuu juuri siinä, mitä se on lähtenyt tekemään. Tarjolla on oikeasta historiasta innoittuneita kolmannen persoonan taisteluita höystettynä yliluonnollisilla elementeillä. Kehitystyön keskittyminen lähes yksinomaan ohjaukseen ja toimintaan johtaa siihen, että muut osa-alueet saavat paljon vähemmän huomiota.

Niohin tarina seurailee englantilaisen merimiehen William Adamsin edesottamuksia 1600-luvun alun myyttisessä Japanissa. Kaksi vahvaa sotaherraa on tuokkanuottasilla koko maan hallinnasta. Adams asettuu Tokugawa Ieyasun leipiin, ja saa siinä sivussa luotsia merkitsevän kutsumanimen Anjin. Kilpailu sotaherrojen kesken keskeytyy tuon tuostakin valloilleen päässeiden demonien ja henkien sotkeutuessa asiaan. William saa onneksi apua Hattori Hanzolta, jonka maailmanhistoria muistaa kaikkien aikojen tunnetuimpana ninjana.

Tarina on mielenkiintoinen ennen kaikkea aikakauden historiaan ja sen henkilöihin perehtyneille. Juoni etenee tehtävien välillä näyttävien välivideoiden voimin, ja silloin tällöin luetaan tekstilaatikoitakin. Kuten jo mainitsin, on peli rakennettu pelattavuuden ehdoilla. Tarinankerronta on tässä selvänä kärsijänä, sillä pitkien toimintaosuuksien aikana on helppoa unohtaa tarina kokonaan. Kiinnostava juoni siis kulkee omalla painollaan taustalla, ja sen voi halutessaan ohittaa.

Varsinainen pelaaminen on sekoitus 2000-luvun Ninja Gaidenia, Dark Soulsia ja Borderlandsia. Nioh on toinen toistaan seuraavien erillisten tehtävien sarja, joita voi halutessaan suorittaa useampaankin kertaan. Lineaarinen rakenne luo ahtaan vaikutelman, eikä Souls-peleille ominaista tutkimusmatkailun tunnelmaa juuri pääse syntymään. Taisteluiden näyttävyys ja vauhdikkuus ovat suoraa lainaa Ninja Gaidenilta, mutta rytmitys ja tilanteiden ennakointi ovat peräisin Dark Soulsilta. Samaa lainaa ovat myös sokkeloiset kentät ja etenemistä nopeuttavat oikoreitit. Hahmonkehitys ja ennen kaikkea tavaroiden kerääminen ovat sitten suoraan Borderlandsista. Aseita ja varusteita ei löydä automaattisesti jostain tietystä paikasta tai tietyltä viholliselta, vaan niitä putoilee kenttään suuria määriä. Pelaajan itsensä tehtäväksi jää valita niistä parhaat, yhdistellä roinaa vieläkin päheämmiksi rytkyiksi ja vahvistaa niitä erilaisin päivityksin.

Tämä on mainos:

Niohin kulmakivet ovat siis taistelut, hahmonkehitys ja tavaroiden hamstraaminen. Vihollisten kukistamisesta ei saa sieluja vaan amritaa, jolla sitten kohotetaan Williamin tasoa. Kuollessaan kaiken kerätyn menettää, mutta palaamalla samaan paikkaan uudestaan tehty edistys on mahdollista poimia takaisin talteen. Mekaniikka on lainattu sellaisenaan Dark Soulsilta samoin kuin kestävyys- eli stamina-mittarikin. Kiihkeän toiminnan tuoksinassa on pakko pitää välillä hieman taukoakin, ja antaa kestävyysmittarin palautua. Tätä prosessia voi kuitenkin nopeuttaa nerokkaalla tavalla. Fyysisen pyrähdyksen päätteeksi Williamin ympärillä pyörivä ki-voima palautetaan takaisin oikea-aikaisella R1-napin painalluksella, jolloin kestävyysmittari palautuu takaisin suorastaan salamana. Tämä on tiukoissa paikoissa keskeinen avain voittoon, sillä se mahdollistaa hyökkäyssarjan jatkamisen lennosta ilman taukoja. Ki-voimaa palauttava mekaniikka on selvästi innoittunut Gears of Warin aktiivilatausminipelistä, jossa lippaan saa vaihdettua nopeammin painamalla latausnappia toisen kerran oikeaan aikaan. Taistelujen voittaminen edellyttää yleensä myös maaston hyväksikäyttöä, selän taakse kiertämistä, pahiksen liikkumisen tarkkailua ja joskus ihan rehellistä karkuun juoksemista. Toisin sanoen Souls-pelinsä tutkineet huomaavat käyttävänsä vanhoja selviytymiskonsteja kuin itsestään Niohissa.

Nioh

Hahmonkehityksestä ja kerättävästä roinasta voisi kirjoittaa kokonaan oman tutkielman. Peliään voi muokata jo alkuvalikoissa niin paljon, että kilpailijat saisivat ottaa moisesta oppia. Williamin kykyjä vahvistetaan matkan aikana sen verran monipuolisesti, että väistämättä mieleen hiipii ajatus: olisiko vähempikin riittänyt? Kerättyjen tavaroiden tutkimiseen ja muokkaamiseen saa helposti kulumaan useita tunteja, sillä kaikkien vaihtoehtojen miettiminen oman hahmon optimoimiseksi ei käy hetkessä.

Aseet jakautuvat erilaisiin luokkiin. On miekkaa, molemmissa käsissä käytettävää kahta miekkaa, kauas ulottuvaa keihästä, hidasta ja tuhoisaa kirvestä, erikoisen näköistä kusarigamaa, jousta, muskettia, heittotähtiä, savupommeja ja ties mitä muuta. Monipuolisuus merkitsee sitä, että alkuvaiheessa kannattaa syventyä yhteen asetyyppiin opetellen sen käytössä erittäin hyväksi. Valitun aseen ohella on syytä muistaa valmiusasennot, jotka ovat Niohin oma innovaatio. Korkea yodan-asento hidastaa iskuja, mutta tekee niistä samalla voimakkaampia. Tämä sopii parhaiten raskaille ja muutenkin hitaille aseille. Keskivaiheen chudan-asento on korkeaa valmiutta puolustavampi, ja soveltuu ennen kaikkea perinteisen katanan käyttäjille. Matala gedan-asento on nopea, mutta vastaavasti ei tuota kovinkaan suurta vahinkoa. Tällöin tupla-katanan kaltainen nopea ase muuttuu entistäkin nopeammaksi.

Tämä on mainos:

Niohin pelattavuudessa on oikeastaan vain yksi osa-alue, joka olisi kaivannut parantamista. Energiamittaria palauttavaa tavaraa kerätään kentältä tai ostetaan erikseen tehtävien välillä kaupasta. Voimaruoka ei siis palaudu tarkistuspisteillä vierailun yhteydessä Dark Soulsin estus-juoman malliin. Energiaa palauttavasta tavarasta on harvemmin pulaa varsinkaan, jos muistaa pelata rauhallisesti. Tästä huolimatta oma eteneminen voi ainakin teoriassa tyssätä kesken kaiken loppuneisiin energiapatukoihin.

Graafisesti Nioh on hienoa jälkeä, joskin myös rajoitukset ovat nähtävissä. Maisemien lineaarisen rakenteen vuoksi yksityiskohtia on runsaasti, mutta samalla piirtoetäisyys ei ole kovinkaan pitkä. Tämän huomaa siitä, että kaukana saapastelevat viholliset liikkuvat kuin hidastetussa diashow'ssa. Välivideoissa on vauhtia ja munakkuutta, mitä tällainen toiminnallinen peli kaipaakin. PS4 Pro -tuki on mukana heti julkaisussa, jonka pitäisi tuoda vieläkin enemmän graafista loistoa pelikokemukseen. Ääninäyttely toimii hienosti, ja japanilaiset puhuvat yleensä japania englantilaisen Williamin puhuessa brittiläisellä korostuksella.

Niohissa on moninpeli, joka toistaiseksi rajoittuu kaverin kanssa pelaamiseen. Ilmainen kilpailullinen PvP-muoto on tulossa julkaisun jälkeen erillisenä päivityksenä. Tällöin Gamereactoriin on tuleva erillinen arvio Niohin moninpelistä.

Nioh on Team Ninjan kunnianpalautus reisille menneen Ninja Gaiden 3:n jälkeen. Innoitusta ei epäröidä ottaa kilpailijoilta, ja peliä on rakennettu taistelumekaniikan ehdoilla. Samuraiaikaan sijoittuva tarina on olemassa, mutta usein se unohtuu taka-alalle. Omilla ansioillaan Nioh on kahdeksikon arvoinen, mutta käsitellyn aikakauden, Ninja Gaidenin ja Dark Soulsin faneille se on selkeästi ysin peli.

Nioh
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Muokattavuus, ohjaus, historiasta innoittuva tarina...
-
...joka unohtuu liikaa taka-alalle, lineaarinen maailma on ajoittain ahdas, ei Dark Souls -pelien estus-juomaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nioh tulossa Xbox Onelle?

Nioh tulossa Xbox Onelle?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sony ja Team Ninja julkistivat Nioh 2 -pelin kesäkuun E3-messuilla. Näyttää kuitenkin siltä, ettei julkaisu ole vielä lähimaillakaan. Odotellessa Koei Tecmo saattaa...

0
Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Team Ninjan Souls-like-samuraipeli Nioh on osoittautunut mukavaksi menestykseksi. Tekijät yhdistivät Ninja Gaidenia Dark Soulsiin tyylillä, joka on tuonut kassaan tuottoa...



Ladataan seuraavaa sisältöä