Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Don’t Knock Twice

Don't Knock Twice

Köyhän miehen Resident Evil 7 säikyttelee kliseiseen tyyliin.

Don't Knock Twice on samannimiseen elokuvaan perustuva VR-kauhuilu. Samanaikaisesti työstetystä pelistä ja elokuvasta jälkimmäinen kerkesi aikaisemmin markkinoille pelin jäädessä jälkeen tavoitejulkaisuajankohdastaan. Nyt kuitenkin peli on valmistunut ja on aika kurkistaa, selättääkö virtuaalinen lähestyminen kauhutarinaan kohtalaisiin arvioihin yltäneen elokuvan.

Peli käynnistyy päinvastaisella toiminnalla kuin mihin sen nimi kehottaa. Kahdesti isoon oveen kolkuttaminen käynnistää tapahtumaketjun, jossa pelaaja yrittää pelastaa lapsensa demonin riivaamasta kartanosta. Epämääräinen tarina saa maata jalkojensa alle erinäisistä viesteistä ja vihjeistä, joita pelaaja löytää haahuillessaan ympäri taloa.

Tarinallisesti peli kerää urbaanilegendan noidan, Baba Yagan, ympärille varsin kliseiset ja puhkikulutetut elementit. Riivauksia, lapsen menetystä, itseinhoa ja syyttelyä käsitellään tyypillisten hyppysäikäytysten ja kovien äänten avulla. Peli kuitenkin onnistuu luomaan myös autenttista jännitystä aavemaisella musiikillaan ja pelottavalla äänimaailmalla. Helpohkot pulmat ja kartanon tiloissa pysyminen mahdollistavat selkeän etenemisen.

Don't Knock Twicea voi pelata joko Playstationin perusohjaimella tai Move-kapuloilla, jotka tuntuvat aina luonnollisemmalta valinnalta VR-peleissä. Molemmat kapulat toimivat hahmon omina käsinä, joilla voi tarrautua lukuisiin esineisiin, availla ovia ja käännellä vipuja. Liikkuminen on toteutettu niin sanotulla teleporttauksella, joten pelata voi vaikka istualtaan. Muut toiminnot kuten tekstien lukeminen, esineiden käyttö ja kääntyminen on hiukan hankalasti asetettu Move-kapuloiden symbolinappeihin. Varsinkin 90-asteen kääntyily vasempaan tai oikeaan tapahtui erikseen kyseessä olevan puolen kapulan napista. Esineet myös tarvitsivat kokoaikaista liipaisimen puristamista, jotteivat tipahtaisi kyydistä. Tällaisen realismin lisääminen alkoi häiritä varsin nopeasti.

Don’t Knock TwiceDon’t Knock TwiceDon’t Knock TwiceDon’t Knock Twice
Don’t Knock TwiceDon’t Knock TwiceDon’t Knock TwiceDon’t Knock Twice