Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories

Hirviönmetsästyksen sivuaskel muuttaa taistelut vuoropohjaisiksi Nintendo 3DS:llä.

  • Teksti: Juan A. Fonseca (Käännös: Markus Hirsilä)

Pääsarjaa tavalla tai toisella sivuavat niin sanotut spin-offit ovat yleensä joko erittäin hyviä tai erittäin huonoja. Capcom on nyt päättänyt muuttaa tunnetun Monster Hunter -sarjansa toimintaa kokeilemalla jotain uutta Nintendo 3DS:llä. Reaaliaikaiset taistot on korvattu vuoropohjaisilla mittelöillä. Suhde metsästäjän ja saaliin välillä puuttuu. Lisäksi jokseenkin raskaat pelimekaniikat on korvattu ainakin näennäisesti yksinkertaisemmalla ratkaisulla.

Vuoropohjainen taistelumekaniikka noudattaa pääosin perinteistä kivi, sakset, paperi -logiikkaa. Useiden onnistuneiden iskujen tekeminen saa pahikset kaatumaan, ja ratsun selästä tehdyt iskut ovat jalkaisin huidottuja voimakkaampia. Osa hirviöistä voi sitten kutsua liittolaisia avuksi, tehdä tyhjiksi pelaajan hyökkäykset, kuluttaa pelaajan toimintavarannot ja niin edelleen.

Mahdollisuudet taktisille taistoille ovat olemassa, mutta harmillisesti näin ei kuitenkaan ole. Omien elukoiden ominaisuuksia voi muokata haluamaansa suuntaan, mutta olio hyökkää silti automaattisesti niin kuin itse mielii. Käskyjäkin voi antaa, mutta silloin elikon ja omistajan välinen suhde muuttuu koko ajan huonommaksi. Käytännön seuraus on se, että taistelusuunnitelman luominen on lähes mahdotonta.

Jonkinlainen ennakkotuntemus niin omasta elikosta kuin vihollisestakin on toki avuksi. Pääsarjaan kuuluvissa Monster Hunter -peleissä on tunnettava liikesarjat, vahvuudet ja heikkoudet. Sama pätee Monster Hunter Storiesiin, mutta yllätyksen kohdatessa voi hyvin sujunut taisto päättyä nopeasti latausruutuun kaiken mennessä niin sanotusti reisille. Moinen on sanalla sanoen turhauttavaa.

Onneksi Monster Hunter Stories ei ole vaikea peli. Tarinatila on melkoisen helppo, joskin Capcom on muistanut myös edistyneempiä pelaajia. Se varsinainen vaikea kama tulee ajankohtaiseksi vasta pelin läpäisyn jälkeen. Päätarinan läpäisyssä kuluu noin 30 tuntia sivutehtävineen. Vasta tämän jälkeen alkaa se todella haasteellinen meno.

Monster Hunter StoriesMonster Hunter StoriesMonster Hunter StoriesMonster Hunter Stories
Monster Hunter StoriesMonster Hunter StoriesMonster Hunter StoriesMonster Hunter Stories
Tämä on mainos:
Tämä on mainos: