Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Metroid palaa Nintendon konsoleille pitkästä aikaa. Switchin sijaan seikkailu käydään kuitenkin 3DS-käsikonsolilla. Testasin, onko Samus Aranin paluu uskollinen sarjan hengelle ja laadulle.

Lyödään kortit heti pöytään. Olen suuri Metroid-pelien fani, ja sarja on Zeldan ohella yksi suurimpia suosikkejani kautta aikain. 3DS:n (tai käsikonsolien) suurimpia ystäviä en kuitenkaan ole, sillä niille en ole löytänyt riittävästi mielekästä käyttöä viime vuosina. Pelaan paljon mieluummin isolla ruudulla nojatuolista käsin, kuin tihrustan pientä samalla kun sormet kramppaavat ja niska jumittuu. Olinkin siksi hieman ärtynyt, että Metroid: Samus Returns julkistettiin 3DS:lle. Tästä huolimatta ennakko-odotukset uudesta Metroidista ja Samuksen ohjaksiin hyppäämisestä ovat olleet suorastaan hykerryttävän korkealla.

Yhtä lailla on mainittava, ettei täysin ihkauudesta Metroid-seikkailusta Metroid: Samus Returnsissa ole kyse. Peli on nimittäin uusittu versio vuonna 1991 Game Boylle ilmestyneestä Metroid II: Return of Samus -pelistä. Se ei onneksi ole vain puhdas graafinen päivitys alkuperäisestä, vaan koko hoito on pistetty uusiksi. Työn on tehnyt Castlevania: Lords of Shadow -peleistä tunnettu espanjalainen Mercury Steam. Mukana on kuitenkin myös Nintendo ja Metroidin merkittävimpiin tekijöiden lukeutuva Yoshio Sakamoto. Lähtökohdat ovat siis kunnossa, eikä tuloksesta voi olla montaa mieltä: Metroid: Samus Returns on onnistunut upeasti.

Muutokset ovat kaikin puolin hyvästä. Alkuperäinen Metroid II: Return of Samus kärsi pahasti alustan rajoitteista, vaikka kunnianhimoa siitä ei puuttunut, ja monella tavalla tavoitteet toteutuivat kunnolla vasta Super Nintendolla. Alkuteos oli myös paikoitellen turhan vaativa. Kamera oli niin lähellä hahmoa, että taisteluiden hahmottaminen oli hankalaa ja ilman karttaa navigoinnissa tarvitsi väkisin kynää ja paperia. Nämä seikat on luonnollisesti korjattu Metroid: Samus Returnsissa ja voikin hyvin uskoa, että uutuus olisi lähellä sitä mitä Nintendolla 1990-luvun vaihteessa tavoiteltiin.

Juoni on lähdeteoksen tavoin yksinkertainen. Se sijoittuu suoraan sarjan esikoisen jälkeen, jossa Galaktinen Federaatio lähettää Samus Aranin metsästämään ihmiskuntaa uhkaavat metroidit sukupuuttoon. Huvittavasti metroideja riehuu SR388-planeetalla tasan tarkkaan 40 kappaletta, joten ajojahdin eteneminen näkyy suoraviivaisesti pienenevässä numerossa ruudulla. Pääpaino ei tietty ole tarinassa vaan tunnelmassa, joka kumpuaa yksinäisestä matkasta tuntemattoman ja vihamielisen planeetan syvyyksiin. Tämän fiiliksen Mercury Steam on saanut aikaan hienosti. Vaikka alueet seuraavat toisiaan kohtalaisen lineaarisesti, on niissä huimasti tutkittavaa, monimutkaisia pulmia, rankkoja taisteluita ja salaisuuksia löydettäväksi.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns
Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns