Suomi
Gamereactor
arviot
Project Cars 2

Project Cars 2

Kilpa-autoilun juhlaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pari vuotta vanha Project Cars täräytti pöytään äärimmäisen hyvän ajopelin. Se loi hyvän ja vankan perustan, jonka päälle Slightly Mad Studios lähti rakentamaan jatko-osaa. Project Cars 2:n tunnuslauseeksi sopii jatko-osista tutuksi tullut fraasi, jossa kaikkea on enemmän, mutta kokonaisuus tuntuu edelleen hyvin samanlaiselta.

Alkutaival jatko-osan parissa tuntuu hyvin tutulta. Valikot ovat lähellä alkuperäisiä ja pelimuodot ovat tutuilla paikoillaan. Uudistukset hyppäävät silmille kuitenkin nopeasti. Yksittäisissä kisoissa voi tätä nykyä valita erilaisista vakiovaihtoehdoista, joiden avulla vaikkapa rallycross- tai indycar-kisan saa nopeasti käyntiin. Toisaalta taas uraan keskittyvässä pelimuodossa tarjolla on enemmän luokkia. Lisäksi kustakin mestaruudesta voi kilpailla joko kaikilla kisoilla tai pariin koitokseen lyhennetyssä muodossa. Jokaiseen kilpailuun voi säätää asetukset erikseen, joten vaikkapa vastustajien taitoja voi ruuvata kovemmiksi omien taitojen karttuessa. Järjestelmä on mainio, sillä sen myötä uramoodista voivat nauttia sekä aloittelijat että konkarit. Mitään maata kaatavia pelimuotoja ei kuitenkaan kannata odottaa, mutta toisaalta niitä ei jää edes kaipaamaan. Pääpaino on ajamisessa eikä ylimääräisissä täytteissä.

Ensimmäinen reaktio istuessani virtuaalisen ratin taakse oli pienoinen hämmästys: en muistanutkaan kuinka vaikeaa autolla ajaminen voi olla. Auto kun ei tuntunut pysyvän sitten millään tiellä, ja jo muutaman mutkan suorittaminen kunnialla tuntui hankalalta. Puhumattakaan siitä, että olisin pysynyt kanssakilpailijoiden vauhdissa. Asia korjaantui vaihtamalla alle hieman vähemmän tehokas menopeli, ja ruuvaamalla vastustajien taitotasoa alemmas. Näiden avulla pääsin hiljalleen sisään peliin, ja tuloksena alkoi olla jopa voittoja.

Suurin vaikeus Project Cars 2:n pariin loikkaamisessa on sen armottoman realistinen ajomallinnus. Oikeaoppinen kaasun ja jarrun käyttäminen on elintärkeää, sillä muutoin tuloksena on joko räikeä räsäytys seinään tai hurja pyörähdys mutkasta poistuttaessa. Ohjaimen liipaisimien herkkyyttä voi säätää aika vapaasti molemmille erikseen. Kannattaa siis suunnata asetuksiin, jos auto ei pysy lainkaan lapasessa. Kun lopulta saa pidettyä jopa nopeimmat rataraketit aisoissa, tarjoaa peli todella voimakkaita onnistumisen tunteita. Testaaminen suoritettiin perinteisellä ohjaimella erityisen rattiohjaimen sijasta.

Tämä on mainos:
Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2

Autot ja radat on mallinnettu todella tarkasti, tosin lisenssien puutteen vuoksi esimerkiksi Formula 1 -autot ovat edelleen Formula A -luokan menopelejä. Ajo-ominaisuuksien erot välittyvät hyvin myös konsoliohjaimen avulla. Kuten jo mainitsin aikaisemmin, ei aloittelijan kannata välttämättä hypätä ensimmäisenä voimakkaimpien kiiturien rattiin.

Radat tuntuvat vieläkin yksityiskohtaisemmilta kuin ensimmäisessä osassa. Pienet pomput ja kuopat tuovat lisää haastetta ajamiseen, sillä ne täytyy opetella ulkoa. Muutoin mennään taas vauhdilla pöpelikköön. Rallycrossin radat tuovat omat niksinsä, sillä asfaltin vaihtuminen soraksi mutkistaa asioita. Soralla voi heittää kunnon sivuluisuja, mutta ajoradan muuttuessa asfaltiksi renkaisiin tulee äkkiä lisää pitoa. Nämä kisat ovat hauskoja juuri niiden tarjoaman kaksijakoisen kokemuksen ansiosta. Jäälläkin pääsee ajelemaan, ja sillä ajaminen tuntuu taas täysin erilaiselta muihin pintoihin verrattuna. Kun mukaan lisätään vielä tuntumaa muuttavat sääolosuhteet, on tarjolla hurja määrä erilaisia ajo-olosuhteita. Entuudestaan tuttu rata saa aivan uusia ulottuvuuksia, kun kesken kisan taivaalle kerääntyy sadepilviä, ja renkaiden pito heikkenee tuntuvasti.

Project Cars 2:n kantavaksi teemaksi voisi edelleen nostaa ajamisen vapauden, tosin ensimmäiseen osaan verrattuna vapaus on kokenut pienen kolhun. Pelaaja voi ajaa juuri sellaisia kisoja sellaisilla autoilla kuin haluaa. Säätövaraa on kierrosten määrästä säätiloihin ja aina renkaiden kulumisnopeuksiin asti. Tällä kertaa sisältöön on kuitenkin hivuttautunut mukaan myös muista autopeleistä tuttu ilmiö, eli osan pirsseistä saa avattua ainoastaan suorittamalla kyseisen valmistajan tehtäviä uratilassa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tietty Ferrarin malli aukeaa vasta, kun on ajellut tarpeeksi Ferrarin autoilla ja sen lisäksi suorittanut heidän antamansa erikoistehtävät. Vastaavasti virtuaalista uraa voi lähteä rakentamaan useilta tasoilta, joskin kaksi viimeistä luokkaa ovat alussa lukittuina. Jotkut näkevät asiassa varmasti positiivisena sen, että tämän myötä peli tarjoaa uusia autoja pitkänkin ajan jälkeen. Itse kuulun siihen kastiin, jonka mielestä ensimmäisen Project Carsin tapa avata kaikki mahdollinen sisältö heti alusta lähtien oli mainio veto.

Tämä on mainos:

Verkon puolella oli vielä kirjoittamishetkellä hiljaista, joten siitä on hankala sanoa mitään. Mukana on ilmeisesti jonkinlainen pelaajan mainetta mittaava järjestelmä, joten puhtaita kisoja ajamalla välttyy joutumasta samoihin matseihin sikailijoiden kanssa. Toivottavasti tämä osoittautuu toimivaksi ratkaisuksi trollaajia vastaan.

Project Cars 2 on edeltäjänsä tavoin mainio peli, joka keskittyy autojen keräämisen sijaan ajokokemukseen. Lähes kaikki sisältö on auki alusta lähtien, ja sitä sisältöä on melkoisesti. Autoja on lähes toista sataa ja erilaisia ratojakin yli 60 kappaletta. Kaikki asetukset huomioimalla mukana on yli 140 erilaista rataa. Säätövaraa on valtavasti halusipa sitten rukata kisoja, autoja, ohjaimen asetuksia tai vaikka vastustajien taitoja mieleisekseen. Näin ajokokemuksesta saa räätälöityä itselleen sopivan. Project Cars 2 rakentaa onnistuneesti ykkösen luomalle perustalle, mutta valitettavasti mukaan oli jo hivuttautunut hieman lukittua sisältöä. Toivottavasti sarja kuitenkin pysyy jatkossakin uskollisena periaatteelle, ettei pelaajien tarvitse käyttää aikaa sisällön avaamiseen grindaamalla.

Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Ajotuntuma on huippuluokkaa. yksityiskohtaisesti mallinnetut radat, paljon sisältöä, lähes kaikki sisältö on avoinna heti alusta
-
Osa autoista lukittu alussa, lisenssien puute voi häiritä joitain pelaajia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Ossi Mykkänen

Niinkin paljon kuin tykkään autolla ajella ja pelata videopelejä, näiden yhdistelmä ei ole koskaan oikein uponnut minuun. Jos autoilla pitää pelissä ajaa niin silloin pitäisi olla kyseessä törmäilyä, hurjaa vauhtia ja vielä mielellään aseitakin. Kuitenkin tyylilajin järkäleet kun ottavat mittaa toisistaan, tekee mieli hypätä ratin taakse testaamaan menoa. Project Cars haastoi paalupaikkaa dominoineet Forzan ja Gran Turismon muutama vuosi sitten teknisesti hiotulla autoilullaan. Nyt Projekti on iskenyt kakkosvaihteen silmään, ja suurimman pokaalin tavoittelu on taas täydessä vauhdissa.

Vaikka Project Cars 2:ssa pääsee hurjaan vauhtiin niin törmäilyä yritetään välttää, eikä aseita näy missään. Näiden puutteiden tilalle on rakennettu mahdollisimman autenttinen kilpailumaailma. Säätöä ja ruuvausta voi harrastaa muun muassa autojen, ratojen, kisojen, tiimin ja sään parissa juuri niin mieleisesti kuin vain haluaa aikaa niihin upottaa. Jos ei tyydy hervottomasti vain naputtamaan valikoissa eteenpäin vievää nappia, asetuksia saa kahlata läpi minuuttitolkulla ennen ajoon pääsemistä. Aikaa säätöihin laittamalla on mahdollista saada yksi autenttisimmista ja monipuolisimmista kilpa-autoilukokemuksista, jota pelikansa on päässyt koskaan kokeilemaan. Asetusten skippailu taas kostautuu helposti väärillä säädöillä tarvittavaan rataan tai ajokeliin, jolloin kilpailijoiden perävalot tulevat tutuiksi. Oma itsevarmuus kuskina pysähtyi lukkojarrutuksena kuin seinään, ajatellen pärjääväni ilman ajoavustuksia. Nurmikkokierähdykset ja donitsien pyöräyttelyt kisailun sijaan saivat ohjaimen lentämään käsistä hyvin vilkkaasti. Onneksi nöyrästi lakki kädessä ajan kanssa asetusten uudelleen silmäily auttoi saamaan tarvittavat avustukset päälle, jotta auto pysyi tiellä muuallakin kuin lähtöruudussa tai tarpeeksi pitkillä suorilla.

Teknisen realistisuuden tavoittelu Project Cars 2:ssa nakertaa pois pelin viihdekerrointa. Jäykän oloista pelitunnelmaa tosin yritetään keventää monipuolisella musaraidalla ja mielenkiintoisimmalta tuntuvan kilpasarjan vapaalla aloittamisella. Tästäkin huolimatta pelistä huokuu väkisin tekninen ylisuorittaminen, ja siitä puuttuu autoilla kaahailun rento fiilistely. Samaista ongelmaa tukee pelin graafinen ilme. Autopeleissä on aina syytä odottaa tekniikan parasta kärkeä kaikkine mahdollisine herkkuineen. Tätä odotin innolla myös Project Cars 2:lta mutta täytyy myöntää, että olin pettynyt lopputulokseen. En väitä, että peli olisi ilmeeltään ruma: päinvastoin kaikki oli oikein selvää ja tarkkaa. Steriiliin realistisuuteen pyrkiminen ei kuitenkaan ole jättänyt tilaa tehostetunnelmoinnille tai korostettuun tyylikkyyteen muutamaa yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Tavanomaisessa ilmeessä ainoastaan monipuoliset ja hienosti toteutetut sääolosuhteet sekä aidosti toimivat autojen mittaristot tekevät vaikutuksen.

Project Cars 2 on kisa-autoilusta kiinnostuneen ja autenttisista ajosimulaatioista innostuneen marginaaliyleisön mannapuuroa. Kotisohvien Räikkösille peli antaa avaimet realistiseen ja hurjan monipuoliseen kilpa-autourheiluun. Peli vaatii todellista paneutumista, eikä autourheilun seuranta muutenkaan ole pahitteeksi. Tieto ja taito palkitaan teknisesti huippuunsa hiotulla kaahailulla. Satunnaiset sunnuntaisuharit taas ahdistuvat jo alkuvalikkojen loputtomaan tarjontaan ja säätövaraan. Auton pysyminen radalla, saati vastustajien ohittelu, voi olla haastavaa, jos pelin ääreen eksyy ainoastaan kuriositeetin puolesta. Realistinen kaasuttelu, viihteellisestä arvosta välittämättä, saa Project Cars 2:n tuntumaan vain kylmäkiskoiselta ja turhan vaativalta sekä tylsältä. Sellaiseksi koen autourheilun yleensäkin.

6/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Project CARS 2:n demo kokeiltavissa

Project CARS 2:n demo kokeiltavissa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Salavihkaa Project CARS 2 on saanut demon niin PS Storeen, Xbox Liveen kuin Steamiinkin. Testattavana on kolme autoa (Ferrari 488 GT3, Lamborghini Huracan ja Formula...



Ladataan seuraavaa sisältöä