Suomi
Gamereactor
arviot
Please Knock On My Door

Please Knock On My Door

Jokaisen tulisi pelata tämä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Please Knock On My Door on ylhäältä alaspäin kuvattu vahvasti tarinavetoinen peli. Sen on tehnyt Levall Games. Teemoina ovat masennus ja sosiaalinen ahdistuneisuus. Pohjana ovat olleet Michael Levallin omat kokemukset. Kehityksessä peli on ollut vuodesta 2014 lähtien, ja se julkaistiin PC:lle Steamissa 7. syyskuuta.

Päähenkilö on masennuksesta ja sosiaalisesta ahdistuneisuudesta kärsivä, jonka tarkoituksena on selviytyä päivittäisistä askareista. Syöminen, töihin meneminen, nukkuminen ja yleinen hyvinvointi ovat homman nimi. Please Knock on My Dooria voi pelata kolmella erilaisella tavalla. Story-tilassa kaikki vaihtoehdot ovat avoinna. Game-tilassa numerot ja tilastot kertovat, miten hyvin tai huonosti peli edistyy. Tehdyt valinnat vaikuttavat päähenkilön jaksamiseen ja mielenterveyteen. Experience-tilassa omiin tilastoihin voi vaikuttaa, mutta muutosta ei näe, eivätkä vaikutuksetkaan ilmenny heti. Valitsin Experience-tilan tietämättä lainkaan, mitä oli tulossa. Tein valinnat tavalla, joita olisin toteuttanut omassakin elämässäni. Ja jokainen valinta tuntui vievän päähenkilöä koko ajan huonompaan suuntaan.

Aluksi jätin huomiotta pelin kertojan, joka koetti ohjastaa päivittäisissä toimissa. Söin vain muutaman voileivän, koska en jaksanut kokkailla pelkästään yhdelle ihmiselle. Valvoin myöhään videopelejä pelaillen, koska tiesin sänkyyn menemisen johtavan vain hereillä makoiluun tekemättömiä töitä vatvoen. Suihkussa käymisen sijaan totesin tekeväni sen seuraavana päivänä. Käynnistin television tuodakseni edes jotain ääntä muuten täysin hiljaiseen asuntoon.

Please Knock On My DoorPlease Knock On My DoorPlease Knock On My DoorPlease Knock On My Door
Michael Levall

Tulevien päivien aikana päätin valvottaa päähenkilöä hieman pidempään muiden rutiinien ohella. Ajan kuluessa alati huononevan elämänrytmin noudattaminen tuli koko ajan vaikeammaksi. Ennen niin rakkaat harrastukset muuttuivat pakkopullaksi, ja ennen niin tärkeä "oma aika" olikin silkkaa yksinäisyyttä. Lopulta päähenkilö meni avaamaan etuoven päästäen Sen sisään.

Tämä on mainos:

Kertojan ystävällinen ääni muuttui kriittiseksi ja julmaksi pedoksi. Annetut ohjeet olivat juuri päinvastoin kuin miten tiesi asioiden oikeasti menevän. Lopulta pelissä tuli vaihe, että läheisiin kontaktin ottaminen jäi tekemättä siksi, ettei halunnut paljastaa heille omaa heikkouden tilaansa. Tässä vaiheessa olisin halunnut aloittaa pelin alusta ja tehdä toisenlaisia valintoja. Mutta sepä ei käy päinsä: on joko jatkettava tai luovutettava. Lopulta saavutin kuitenkin onnellisen lopun. Petomainen Se poistui, ja päähenkilö otti osaa grillibileisiin kavereidensa kanssa.

Koskaan aiemmin ei peli ole onnistunut tekemään tunteiden tasolla yhtä suurta vaikutusta. Levall työryhmineen on tällä saralla onnistunut luomaan jotain ainutlaatuista. Please Knock On My Door on hyvin havainnollistava näyte siitä, miltä tuntuu olla masentunut ja ahdistunut. Pelin tarkoituksena on osoittaa näistä ongelmista kärsiville se, etteivät he ole yksin. Toinen opetus on, että tuntemuksille ja ongelmille voi olla olemassa selvä diagnoosi. Kyse ei välttämättä olekaan pelkästä satunnaisesta alakulosta.

Please Knock On My Door on peli, jonka jokaisen tulisi pelata. Kyseessä on ehdottomasti sekä paras että pahin pelikokemukseni koskaan.

Please Knock On My DoorPlease Knock On My Door
Michael Levall
Tämä on mainos:
HQ
HQ
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
+
Uskottava kuvaus masennuksesta ja ahdistuksesta, ääninäyttely, musiikki
-
Ajoittaiset kirjoitusvirheet
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä