Suomi
Gamereactor
arviot
Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II

Star Wars on aina Star Warsia, mutta Voiman pimeä puoli lymyää vahvana rahastuksessa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Muutama vuosi taaksepäin länsinaapurissamme sijaitseva pelifirma DICE kyhäsi fanien innostukseksi Star Wars: Battlefront -pelin, joka uusi samannimisen ja kovasti pidetyn pelin vuosituhannen alusta. Vaikka Star Wars: Battlefront (2015) olikin kovasti tykätty, sai se kritiikkiä hiukan suppeasta sisällöstä sekä erityisesti yksinpelikampanjan puutteesta. Nyt DICE tekee paluun sarjan pariin julkaisten Star Wars: Battlefront II -pelin fanien toiveita mielessä pitäen. Uuden Battlefrontin sisällön luvataan olevan lähes kolme kertaa suurempi kuin ensimmäisen osan, ja tällä kertaa mukana on myös paljon toivottu yksinpelikampanja. On aika palata kaukaiseen galaksiin jälleen kerran.

Jedin paluu -elokuvan (Lucasfilm, 1983) loppumainingeista alkava Star Wars: Battlefront II seuraa Iden Versio (Janina Gavankar) -nimisen imperiumin erikoissotilaan menoa. Kapinallisten taas poksautettua kuolontähden taivaan tuuliin ja huhut keisari Palpatinen kuolemasta saavat imperiumin joukot varpailleen. Perääntyminen ei kuitenkaan tule kysymykseen, vaan uusi ja entistä ilkeämpi uhka on jo suunnitteilla. Iden löytää itsensä mullistuksen keskiöstä toimien ensisijaisesti vaistonsa varassa kuin annettujen käskyjen alaisena.

Battlefront II:n yksinpelikampanjan tarina on mielenkiintoinen. Niin sanotulla pahiksella pelaaminen antaa uutta perspektiiviä tuttuun maailmaan ja mahdollistaa asioiden tarkastelua raikkaasta vinkkelistä. Tuttujen hahmojen mukaan tuominen ja tunnetuilla alueilla vierailut tuntuvat luonnolliselta sarjan jatkumossa. Tarina ei kummoisia yllätyksiä lupaile, mutta toimii viihdyttävänä ja uskottavana lisänä Star Wars -saagaan kahlaten varsin monipuolisesti läpi eri alueiden ja hyödyntäen monenlaisia liikkumis- ja taistelutyylejä.

Ensimmäisen osan tavoin pelissä pääsee hahmolla liikkumisen lisäksi myös hyppäämään kuuluisien ajoneuvojen puikkoihin. Aluksien käyttö on toteutettu aina ulkoapäin, mutta hahmolla seikkaillessa pelaaja saa itse valita pelaako ensimmäisestä vai kolmannesta persoonasta. Perustoimintojen lisäksi pelaaja voi usuttaa lentävän robottinsa vihollisten kimppuun ja käyttää kolmea erityistaitoa. Varsinkin robotilla, mutta myös hahmoilla pelatessa, huomasin ohjauksen olevan jäykkää aivan kuin liikkeitä ei olisi hiottu loppuun. Avaruusaluksilla lentely sujui jo paremmin, mutta huomasin etäisyyksien mittaamisen olevan haastavaa välillä yhteentörmäyksien hinnalla. Muutenkin erityisesti ensimmäisissä kentissä pelistä välittyi hiukan keskeneräinen tunne, jota vahvisti myöhemmin vastaan tulleiden bugien määrä heliumpallomaisista hahmoista ja tökkivistä avaruusaluksista. Muutenkin toimintaa jarrutteli hahmon erityistaitojen vaihtelu erillisessä valikossa sitä mukaa, kun peli palkitsi pelaajaansa taitokorteilla ja loot-krääsällä.

Tämä on mainos:

Pelin kylkeen kyhäilty taitokortti- ja loot-järjestelmä on nostettu harmillisen suureen asemaan. Taitokorttien vaihtelu ja yhdistely ovat tosi puisevan oloista, kun kyseessä pitäisi olla vauhdikas toimintapeli. Muutenkin tarjontaa on luotu niin iso määrä, että mielenkiinto kaikkien kerättyjen tavaroiden keskellä hukkuu ähkyyn. Etukäteen kritisoidut mikromaksut ja maksettavat kehityspuut luovat ison osan pelin luonnetta, mikä latistaa tunnelmaa. Ensimmäisenä alkuvalikkoon tullessa huomio kiinnittyy juuri ilmaisen loot-laatikon tarjoamiseen. Paketista löytyy pelin sisäistä valuuttaa ja kehityspisteitä hahmoille moninpeliin. Jopa itse pelin valikot muistuttavat pahasti nykypäivän free-to-play-mobiilipeleissä käytettyjä järjestelmiä, jotka tyrkyttävät maksullisia palveluitaan ja hahmoehostustaan joka välissä. Edes pelistä löydettyjä salaisuuksia ei voi tarkastella pause-valikosta, vaan löydetyt salaisuudet ovat nähtävissä aloitusvalikossa, joita nähdäksesi peli on keskeytettävä. Valikoista löytyvä Epic Journey -niminen ohjelma, jonka sanotaan olevan pelaajille tarkoitettu ensi askel peliin, ei aukene myöskään ilman Xboxin kultapossutiliä. Voiman pimeä puoli tuntuu löytyvän rahastuksesta.

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II

Yksinpelikampanjan vastapainoksi - tällä kertaa tyypillisten verkkokahakoiden lisäksi - pelaajalla on mahdollisuus suorittaa Arcade-nimistä moninpeliosuutta jaetulla ruudulla kaverin kanssa kotisohvalta käsin. Arcadessa pelaajat taistelevat tietokonevihulaisia vastaan monipuolisissa ympäristöissä kehittäen taistelutaitojaan. Muita osioita, joita pelataan verkon välityksellä, on viittä erilaista 11 eri alueella. Näihin kun vielä lisätään lukuisat hahmo- ja alusluokat, erilliset alueet avaruustaisteluihin, joita on valittavaksi alkuperäistrilogian aikakaudelta sekä sitä ennen ja sen jälkeen, monipuolisuutta pelissä riittää.

Battlefront II jatkaa samaa näyttävää graafista ilmettä kuin edeltäjänsäkin. Hahmo- ja alusmallinnukset ovat todella yksityiskohtaisia, ja maailmat ovat täynnä viimeisimpiä tehosteita heijastuksista valoilmiöihin. Pelin aloittavat sisätilakentät ovat hiukan mielikuvituksettomia eivätkä edusta pelin parasta kärkeä. Tästä kuitenkin graafinen taso vain nousee ja näyttävimmät hetket koetaan erityisesti avaruusaluksilla lentäessä, jolloin meno on suoraan sanoen huikeaa.

Tämä on mainos:

Vaikka pelimaailmat piirtyvät näyttävästi kaukaisuuksiin, pakottaa peli liikkumaan todella putkimaisesti uhkaillen tehtävän loppumisella pelaajan ylittäessä näkymättömiä tehtävärajoja. Pahimmillaan seuraavaan kohteeseen liikkumiseen ei kelpaa kuin tietystä oviaukosta eteneminen ja viereinen, samaan paikkaan vievä käytävä käynnistää tehtävänlopetusuhkailun. Myös tekoälyn laiskuus kummastutti. Hyvänä esimerkkinä toimi sotilaiden tarkka tieto sijainnistani, vaikka näkyvissä oli ainoastaan matkaan lähettämäni robotti. Kun viholliset näkivät robottini lentelevän, tekivät he välittömästi hälytyksen ja alkoivat tulittamaan piiloa päin, jossa olin kyykkimässä.

Äänipuolella on kuultavissa odotettua Star Wars -äänimaailmaa, mutta suuri osa aseista on mielikuvituksettoman kuuloisia. Enemmän Star Wars -maailmaa seuranneena eivät hahmojen käyttämät käsiaseet aina tuntuneet istuvan yksiin omien odotusten kanssa, vaan olevan pelkästään enemmän tusinatuikuttimia ja muita sädeaseita. Musiikki sentään on edelleen varsin eeppistä Star Wars -tasoa nostaen tunnelmaa oikeutetusti taisteluissa.

Erityisesti yksinpelikampanjan takia suuresti odottamani Star Wars: Battlefront II jättää ristiriitaisen fiiliksen. On hienoa palata taas rakastetun ja tyylikkään maailman pyörteisiin kaukaisessa galaksissa. Toisaalta, selkeä ylipanostus rahan keräämiseen eri tavoin pelaajalta ahneuden nimissä, on selkeästi syönyt keskittymistä itse peliltä, joka tarjoillaan hiukan bugisena ja hätäisesti toteutetun oloisena. Niin tai näin, on Star Wars: Battlefront II viime vuosien ainoata ja täten parasta pelillistä Star Warsia, joten ei muuta kuin valomiekat heilumaan ja menoksi.

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Star Wars, avaruuslentelyt, monipuoliset maailmat ja hahmot pelattavaksi, mielenkiintoinen tarina
-
Painopiste rahastuksessa, keräilykortit, jäykähkö ohjattavuus, buginen, laiska tekoäly
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä Star Warsia, totta kai!

GR Livessä Star Warsia, totta kai!

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään on Star Wars -päivä, joten GR Livessä se huomioidaan pelaamalla kahden tunnin ajan peliä Star Wars Battlefront II. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo...



Ladataan seuraavaa sisältöä