Suomi
Gamereactor
ennakot
Tearaway

Tearaway

Pienellä kirjekuriiri Iotalla on tärkeä viesti matkassaan. Pelaajan tulee auttaa tätä läpi värikkään paperimaailman, mutta herkän tyylin lisäksi Vita-keskeiset pelimekaniikat herättävät kiinnostusta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Media Molecule tunnetaan Little Big Planet -studiona. Kekseliäs tasohyppely teki debyyttinsä neljä vuotta sitten ja on sittemmin poikinut paitsi jatko-osia myös yli seitsemän miljoonaa pelaajien luomaa tasoa. Studio ei kuitenkaan halunnut jäädä yhden hitin lypsäjäksi. Sen sijaan se marssi Gamescom-messuille ja julkisti täysin uuden pelin, Tearawayn, josta voi tulla Playstation Vitan lippulaiva.

Luova johtaja Mark Healey, miksi jättää Little Big Planet taakse ja ottaa riski uuden sarjan kanssa? "Olen perso kaikelle uudelle ja haluan aina kokeilla uutta. Olemme tietysti innoissamme julkaistessamme uuden IP:n. Meillä on edelleen näppimme pelissä Little Big Planetissakin, jota yhä rakastamme, mutta on mukavaa laajentua ja tutkia uusia ideoita."

"Toki se on myös hyvin pelottavaa", jatkaa tekninen johtaja David Smith. "Vielä pari päivää sitten fiilikset olivat samanlaiset kuin Little Big Planetin kohdalla, ennen kuin se tuotiin esille. Ennen kuin ihmiset näkevät pelin, emme voi tietää onko se jotain, josta vain me pidämme. Olemme tavallaan itsekkäitä siinä, että haluamme tehdä asiat omalla tavallamme."

Little Big Planet -fanien ei kannata säikähtää, sillä sarja ei ole menossa minnekään: Little Big Planet 2 päivittyy tukemaan cross controlleriksi kutsuttua ristiin pelaamista, PS Vita saa oman versionsa pelistä ja tekeillä on myös täysin uusi Little Big Planet Karting. Lisätään päälle vielä Säkkipojan esiintyminen Playstation All-Stars Battle Royalessa, ja sarja oli aika hyvin edustettuna Gamescomissa. Mutta siinä missä Säkkipojan maailma on ikään kuin tyhjä taulu, johon pelaajat rakentelivat omia seikkailujaan, Tearawayn sankari Iota seikkailee paperimaailmassa, jota pelaajat voivat taivutella ja repiä.

Tämä on mainos:
Tearaway
Paperista on onnistuttu luomaan monenlaisia maisemia, ja vaikutteita ammennetaan avoimesti eri kulttuureista.

Gamescom-demossa ratkottiin pulmia hypistelemällä virtuaaliesineitä ja päihitettiin vastustajia painamalla PS Vitan takapintaa. Painamisen seurauksena sormet tulivat ikään kuin paperista läpi tuhoten viholliset. Virtuaalisten rumpujen täppäily puolestaan ponnautti Iotaa korkeammille tasoille, kun taas mikrofoniin puhaltaminen ja huutaminen simuloivat tuulta ja karjaisua, jota voisi verrata Skyrimin lohikäärmehuutoihin. Maailmaa voi jopa kallistaa kääntämällä konsolia. Pelaaja onkin pelissä kuin jumala, joka kannattelee paperimaailmaa hyppysissään. Samalla leikitään paperiesineiden ja -eläimien kanssa ja ohjastetaan Iotaa, pientä kirjekuriiria, seikkailuissaan eteenpäin.

Koko peli huokuu leikkisää tyyliä, jonka Media Molecule todella taitaa. Se on selvästi erinäköinen kuin Little Big Planet. Maailman ilmeessä on häivähdys herkkyyttä ja orgaanisuutta, joiden eteen taitelijat ovat tehneet kovasti töitä.

Mark Healey tunnustaa, että paperimaailman emuloinnissa on omat riskinsä. Se, mikä kehittäjien mielestä näyttää täydelliseltä paperimaailmalta, voi näyttää ideaa tuntemattomien silmiin teknisesti vaatimattomalta ja vanhanaikaiselta. Toimivan ilmeen saavuttaminen ei siten ole ollut aivan vaivatonta, mutta panostus on kannattanut ja peli näyttää miellyttävältä.

Tämä on mainos:
Tearaway
Pelaaja on kuin jumala: painamalla sormella PS Vitan takapintaa sormi tunkeutuu pelimaailmaan repien sen riekaleiksi.

Tearawayn sopivuus Media Moleculen lanseeraamaan Play, Create, Share -ideologiaan ei ehkä ole ilmeistä, mutta luomiselementti vaikuttaa edelleen taustalla. Esimerkiksi Gamescomissa esitelty kenttä löytyy Media Moleculen toimistosta todellisessa, fyysisessä muodossaan. Studio haluaakin antaa luomiselle välittömyyttä. Vaikka Little Big Planetin työkalut ovat monipuoliset, ei niiden käyttö peliohjaimella ole aina aivan mutkatonta. Tearawayn maailmoja kuka tahansa voi rakennella oikeasta paperista. Kosketusnäytöllä voi puolestaan "leikata" esineitä pelissä käytettäväksi, ja pelaaja voi myös valokuvata piirroksiaan pelihahmojen tekstuureiksi.

"Paperi on todella jännittävä väline. Tähän mennessä näytetyt grafiikat edustavat lähinnä länsimaista askartelutaidetta siinä, että paperi on leikattu, käännetty ja liimattu. Usein puhutaan origamista, mutta toistaiseksi tässä on hyvin vähän origamia", David Smith kuvailee tyyliä. "Seikkailun aikana kuljettavissa ympäristöissä käytetään hyvin erilaisia askartelutyylejä - joskus useita paperikerroksia päällekkäin paksumpien rakenteiden tuottamiseksi, monilla eri kulttuureilla on erilaisia lähestymistapoja siihen. Toivomme todella voivamme hyödyntää näitä eri ideoita ja osoittaa, kuinka moniulotteinen väline näennäisesti yksinkertainen paperi onkaan."

PS Vitan käyttäjät kuulivat monia rohkaisevia viestejä tämän vuoden Gamescomista, mutta kenties tärkein viesti on se, että Sony on viimein pistänyt taitavimmat tekijänsä - Media Moleculen ja Guerrillan - kehittämään Vita-pelejä. Tearaway on se kirkkaana loistava toivonkipinä, jota mikä tahansa uusi alusta tarvitsee houkutellakseen yleisöä.

Katso julkistustraileri

HQ
TearawayTearawayTearaway

Aiheeseen liittyviä tekstejä

TearawayScore

Tearaway

ARVIO. Kirjoittaja Magnus Groth-Andersen

Little Big Planetista tunnetun Media Moleculen uutuusseikkailu hyödyntää PS Vitan ominaisuuksia nerokkaasti.

5
Tearaway

Tearaway

ENNAKKO. Kirjoittaja Carl Brännström

Carl Brännström uhmasi öljyä vuotavaa lentokonetta ja lensi Guilfordiin tutustumaan Tearawayn paperimaailmaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä