Suomi
Gamereactor
ennakot
Tearaway

Tearaway

GR Ruotsin Carl uhmasi öljyä vuotavaa lentokonetta ja lensi Guilfordiin vierailemaan Little Big Planetin kehittäjien luona. Pienen ison planeetan sijasta tällä kertaa tutustuttiin Tearawayn paperimaailmaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Media Molecule vastasi yhdestä viime vuoden Gamescomin suurimmista yllätyksistä. Tearaway on PS Vitan yksinoikeus, joka ei ole jatko-osa, uusversio tai karsittu versio mistään olemassa olevasta pelisarjasta. Tearaway tuntuu ja näyttää omanlaiseltaan peliltä.

Jos olet nähnyt Gamescom-trailerin, tiedät jo Tearawayn maailman olevan paperia. Jokainen hahmo, puu, ruohonkorsi, jopa vesikin, on kuin leikattu paperiarkista. Kehittäjät ovat panostaneet rankasti siihen, että pelissä olisi selkeä stop motion -animaation fiilis. Tämä siis tarkoittaa, että hahmot liikkuvat tavallisen 3D-meiningin sijaan enemmän kuin Painajainen ennen joulua tai Wallace & Gromit -animaatioissa.

Tearaway
Tearawaylla on oma ainutlaatuinen estetiikkansa, ja pelin paperimaailmaa hyödynnetään suoraan osana sen aivopähkinöitä ja haasteita.

Päähenkilönä toimii viestinviejä Iota, jonka pää koostuu postimerkillä koristetusta kirjeestä. Vaihtoehtona on myös naispuolinen Atoi, jonka nimi tarkoittaa ranskaksi suunnilleen "sinulle". Se on myös Iota takaperin. Syvällistä, eikö? Pelin juonena on joka tapauksessa Iotan tai Atoin matka toimittaa viesti pelaajalle.

Tämä on mainos:

Viestin sisältö on vielä mysteeri, mutta Media Molecule vakuuttaa sen olevan jotain ainutlaatuista juurikin Sinulle. Jotta viesti tulisi perille asti, täytyy Iotan sukkuloida läpi useista ongelmista ja haasteista. Myös apua tarvitsevia hahmoja kohdataan.

Tearaway
Wendigot ovat yksi pelissä tavattavista vihollistyypeistä. Syötä niille helmiä, ne rakastavat helmiä.

Periaatteessa kyseessä on melko klassinen seikkailupeli, mutta mekaniikasta löytyy innovaatiota. Media Molecule kuvailee peliä kamuleffaksi. Iotan lisäksi myös pelaaja itse integroituu osaksi pelimaailmaa useilla erilaisilla tavoilla. Trailerissa nähtiin jo kuinka pelaaja voi konsolin takapaneelia painamalla tökätä sormensa sisään pelin paperimaailmaan.

Kokeilusession aikana sain tilaisuuden ratkaista yksinkertaisia ongelmia tällä visuaalisesti surrealistisella keinolla. Kahvasta painamalla sain levennettyä siltaa Iotalle, ja sormella tökkimällä julmat kykloopit lensivät viestinviejän tieltä kuin syksyn lehdet.

Tämä on mainos:
Tearaway
Ei ole vielä selvää, tulevatko Iota tai Atoi puhumaan pelissä ollenkaan. Pelillisesti näissä ei ole mitään eroa.

Kun yhtä paperihahmoa hieman tökkäsi alapuolelta, ponnahti tämä raukka suoraan ruudun sisäpintaan. Maailmaan tunkeutuminen toimii kuitenkin vain joissakin osissa peliä, joten koko pelimaailmaa ei voi vain repiä riekaleiksi. Tuunaajille kerrottakoon, että pelimaailmaan ilmestyvien sormien ulkoasua voi säätää.

Ongelmanratkomisen ja yleisen kaaoksen synnyttämisen lisäksi Vitan ominaisuuksia on hyödynnetty laajemminkin. Puhaltamalla voi saada aikaan pienen myrskyn. Iotan kameralla voi myös ottaa kuvia kallistelemalla laitetta, joskin näin voi kallistaa myös koko maailmaa. Iotan ollessa rumpupinnan päällä voi takapaneelia rummuttelemalla pompautella hahmoa ilmaan. Kun tähän lisää mahdollisuuden esineiden siirtämiseen pelimaailmaan Vitan kameralla, on tässä peli, joka todellakin repii auki pelin ja todellisen maailman välisen verhon.

Iota ei itsessään ole mikään tyypillinen videopelisankari, eikä tämä vedä vastustajia kierrepotkulla päähän tai tyhjennä mestoja konekiväärillä. Tämän vuoksi pelaajan täytyykin suojella häntä.

Pelisuunnittelija David Smith kertoo, että pelin alussa Iota pelkää pelaajaa. Onhan kyseessä vieras, jumalankaltainen läsnäolo, joka pystyy vaikuttamaan viestinviejän maailmaan omituisin tavoin. Seikkailun edetessä luottamus alkaa kuitenkin kasvaa, mikä tarjoaa uudenlaisia ominaisuuksien yhdistelmiä sekä intiimimpää yhteispeliä Iotan ja pelaajan välillä.

Tearaway
Vierailun aikana leikattiin ja liimattiin paperihahmoja. Tämä on jotain mitä myös pelaajat pääsevät tekemään.

Tearaway koostuu useista eri poluista, joissa kaikissa on oma fiiliksensä. Pääsuunnittelija Rex Crowlen mukaan pelimaailma on melko avoin, mutta siinä on myös lineaarisempia alueita, jotka vaativat keskittyneempää otetta. Tearawayhin on otettu vaikutteita monista kansantarinoista sekä legendoista.

Pelaamani osuus sijoittui Sogportiin, joka on pieni ja vaarallinen saari liimameressä. Sogportissa asuu kaikenlaista väkeä merimiehistä outoihin kalaolentoihin, jotka kaikki ovat tietysti paperisia. Iotan vastuksena ovat helmiä rakastavat, vihamieliset Wendigot, jotka jahtaavat tätä väsymättä.

Tearaway
Freddie on studion luova koira, jonka työnkuvaan kuuluu syöminen ja nukkuminen.

Tällä kertaa en saanut kurmottaa vihulaisia jumalaisilla sormillani, vaan nämä täytyi houkutella helmien avulla ansoihin. Haastetaso ei ollut korkealla, mutta pelillä oli hieman kameraongelmia, joiden vuoksi se piti buutata uusiksi joitakin kertoja.

Mikään testatuista osuuksista ei nostattanut mitään suuria intohimoja, koska suurin osa niistä oli vain esittelyä siitä, kuinka Vitaa voi käyttää. Täytyy siis vain tyytyä toivomaan, että haastetaso nousee pelin mittaan. Ainakin Media Moleculella näytti olevan paljon ideoita pelaajien aivojen rassaamiseksi, enkä usko kokeneen tiimin tyytyvän pelkkään kikkailuun.

Tearaway
David Smith on yksi Tearawayn suunnittelijoista.

David Smith ei pidä Vitan kaltaista kannettavaa alustaa rajoittavana tekijänä. Päinvastoin, se on hänen mielestään vapauttava, koska pelaaja voi integroitua sen avulla peliin sekä perinteisen ohjauksen että kosketuksen avulla. Tearawaysta näkee, että sitä kehittäessä on ollut hauskaa. Peli pursuaa ideoita, ja jos sen kamera saadaan hallintaan eikä vaikeusastetta pelätä nostaa, on luvassa jotain oivallista.

Tearaway tuntuu ainutlaatuiselta peliltä, joka erottuu ympäristöstään. Se on takuulla tarvittu, uudistava lisä Vitan valikoimiin. Pelin epäselvä kohdeyleisö huolettaa kuitenkin hieman. Se on värikäs ja ystävällinen, mutta toivottavasti sen lapsiystävällinen ilme ei karkota liikaa pelaajia, koska sillä on potentiaalia olla todella hyvä seikkailupeli.

TearawayTearawayTearawayTearaway

Aiheeseen liittyviä tekstejä

TearawayScore

Tearaway

ARVIO. Kirjoittaja Magnus Groth-Andersen

Little Big Planetista tunnetun Media Moleculen uutuusseikkailu hyödyntää PS Vitan ominaisuuksia nerokkaasti.

5
Tearaway

Tearaway

ENNAKKO. Kirjoittaja Carl Brännström

Carl Brännström uhmasi öljyä vuotavaa lentokonetta ja lensi Guilfordiin tutustumaan Tearawayn paperimaailmaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä