Suomi
Gamereactor
ennakot
Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Tarina on aina samanlainen, mutta uusittu Nemesis-järjestelmä tekee jokaisesta läpipeluukerrasta erilaisen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactorille tarjoutui taannoin peräti kaksi eri tilaisuutta testata Warner Brosin tulossa olevaa jatko-osaa Middle-earth: Shadow of War. Työn alla oli trailerissakin nähty piiritystehtävä, jossa oma sotajoukko komennetaan valtaamaan örkkien tukikohtaa. Kyse on sotatoimesta konfliktissa Sauronin kanssa.

Nähty osuus sijoittuu noin puoleen väliin tarinaa. Ennen taiston alkamista on syytä tarkastella hieman vastustajan hierarkiaa ja joukkojen määrää. Jokaisessa tukikohdassa on oma ylipäällikkönsä, jonka komennossa on useita alijohtajia. He kaikki ovat osa omaa heimoaan, joka edelleen vaikuttaa tukikohdan ulkonäköön ja linnoitteiden laatuun. Ennen taistoa katseltava ruutu toi mieleen Total War -pelit, jossa edellisen pelin sankarin Talionin armeijaa pääsee muokkaamaan paremmin kohdattava vihollinen huomioiden. Pahispuoli saattaa esimerkiksi olla kunnostautunut ratsuväessä, joten sitä varten on varauduttava asianmukaisesti.

Niin sanottu armeijanäkymä on keskeinen osa uusitun Nemesis-järjestelmän käytössä. Örkkien hierarkia ja ominaisuudet vaihtelevat jälleen kerran sen mukaan, miten he kähisevät keskenään ja kuinka pelaaja toimillaan heihin vaikuttaa. Pelaajan omat korkean tason örkit ovat myös nähtävillä, ja samassa näkymässä voi määrätä itselleen henkivartijan taistelun ajaksi. Aluksi örkkijohdon persoonallisuudet määräytyvät satunnaisesti, mutta pelin edetessä ne muovautuvat pelaajan toimien mukaisiksi.

Eri tukikohdat on linnoitettu toisistaan eroavilla tavoilla, joten myös tämä on omia joukkoja muodostettaessa otettava huomioon. Esimerkiksi yhden linnoituksen seinämät on varustettu myrkkypommeilla, joka tekee yli kiipeämisen mahdottomaksi. Ratkaisuna on koota itsemurhajoukko, joka räjäyttää seinään reiän. Puolustavat joukot ovat tässä tapauksessa huonosti suojattuja nuolia vastaan, joten jousiampujia on syytä olla mukana hyvä satsi. Käsillä olevaan piiritystehtävään valittiin Shelob-hämähäkin joukot, mutta sepäs olikin virhe. Henkivartijaksi määrätyllä örkillä kun oli paha araknofobia, mikä teki hänet käytännössä hyödyttömäksi. Toisin sanoen tällaisiakin asioita on pakko ottaa pelatessa huomioon. Erilaisia kykyjä saa ostetuksi pelin sisäisellä valuutalla, mutta käsite "premium currency" vilahti myös kielenkäytössä. Toisin sanoen odotettavissa on erilaisia mikromaksuja sitä halajaville.

Tämä on mainos:

Taistelun alettua alipäälliköt suuntaavat suorittamaan heille annettuja tehtäviä. Heidän tavoitteitaan voi tukea, tai sitten pelata kokonaan yksinäisenä sutena omien päämäärien perässä. Joka tapauksessa uloimman vallin murruttua täytyy vallata kolme kohdetta, joita tietenkin vahtii tukikohdan päällikön joku alainen. Kohdattaessa nämä alipäälliköt suoltavat huvittavaksi hersyvää dialogia, joka on varmasti eräs valmiin pelin viihteellisistä osista.

Kaikkien kolmen kohteen valtaamisen jälkeen on aika kohdata tukikohdan päällikkö, joka odottaa valtaistuinsalissaan. Tässä vaiheessa oma armeija jää ulkopuolelle suorittamaan valtausta loppuun: pomovastus on hoidettava itse. Tosin halutessaan avukseen voi kutsua oman henkivartijansa edellyttäen, että hän on taistelun jäljiltä vielä toimintakykyinen. Kannattaa varoa sitäkin, ettei vahingossa hyökkää taistelun tiimellyksessä oman henkivartijansa kimppuun.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War

Valtaistuinsalissa ja sinne matkalla Talion nojaa eniten omiin henkilökohtaisiin kykyihinsä. Valittavana on melkoinen määrä erilaisia keinoja pahisten kurittamiseksi, joita avataan kattavasta kykypuusta. Tappeluita voi tasapainottaa ja monipuolistaa valitsemalla sekä kaukohyökkäyksistä että lyömäaseella tehtävistä tekniikoista. Piiritystaistelun aikana voi halutessaan ottaa henkisesti haltuun vihollisten heikentyneitä joukkoja. Käsillä olevassa tehtävässä erityisen hyödylliseksi osoittautui vihollisen jousiampujien "värvääminen" omaan palvelukseen.

Tämä on mainos:

Tukikohdan valtaamisen jälkeen on aika nimittää sille uusi päällikkö. Tehtävään voi määrätä jonkun omista alaisistaan. Toinen vaihtoehto on antaa antautuneen päällikön vaihtaa puolta tehden hänestä näin oman joukon liittolainen. Joka tapauksessa tehdyt päätökset vaikuttavat osaltaan Nemesis-järjestelmään, ja Talion saavuttaa tiettyjen örkkiheimojen suosiota toimillaan.

Monolithin mukaan örkkiliittolaisten uskollisuus saattaa muuttua pelin kuluessa. Tämä vaikuttaa siihen, saako liittolaisilta apua kriittisellä hetkellä, vai aikooko joku kääntää takkinsa tilaisuuden tullen. Onneksi näihin asioihin voi omilla toimillaan vaikuttaa auttamalla omia alipäälliköitä heidän hätänsä hetkellä. Toinen keino on palkita ansioituneita örkkipäälliköitä asianmukaisilla tavoilla.

Kaikki örkkijohtajat pudottavat kaatuessaan tavaroita, joilla voi päivittää Talonin omia varusteita. Monella roinalla on jotain erityisominaisuuksia, jotka avautuvat käyttöön heti tiettyjen vaatimusten täyttyessä. Yleissääntönä on, että örkkikapteenin kokemustaso määrittelee putoavan roinan tason.

Talionin taikakyvyillä voi ottaa haltuun tai tappaa pahiksia, ja uutena toimintona on häpeän tuottaminen. Kasvonsa menettäneen örkin taso laskee, ja hän pakenee taistelusta. Näin ollen seuraavalla kerralla kohdattaessa hänet on helpompi päästää päiviltä. Monolithin mukaan häpeän pitäisi myös syödä örkkiä henkisesti ajaen tämän lopulta hulluksi.

Middle-earth: Shadow of War jatkaa siitä, mihin Shadow of Mordor lopetti. Se on kuitenkin selvästi enemmän kuin pelkkä suoraviivainen jatko-osa. Uusittu Nemesis-järjestelmä takaa aiempaa monipuolisemman pelaamisen, ja erilaisilla valinnoilla pelikerrat voivat muotoutua hyvinkin erilaisiksi. Shadow of War julkaistaan 25. elokuuta PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Shadow of War saa uuden laajennuksen

Shadow of War saa uuden laajennuksen

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Syyskuussa 2017 julkaistu Middle-earth: Shadow of War on ollut varsin onnistunut teos, jonka Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Julkaisun jälkeen peliin on tullut...



Ladataan seuraavaa sisältöä