Tänä syksynä autopelimarkkinoille ampaisevat Gran Turismo Sport, Forza Motorsport 7 ja Project Cars 2. Paras tapa valmistautua vauhdin hurmaan on tarkistaa, että oma kalusto on kunnossa, sillä parhaan elämyksen uusista ajosimulaattoreista saa vain rattia käyttämällä.
Jos rattimarkkinoilta on ollut ulkona kauemmin kuin muutaman vuoden, nykyrattien hintataso voi tulla yllätyksenä. Enää ei puhuta satasen tai parin ostoksesta, vaan hyvästä ratista saa varautua maksamaan yli 300 euroa. Kohonnut hintataso näkyy onneksi myös laatuna. Nykyratit ovat voimakkaampia, kookkaampia ja autenttisemman tuntuisia kuin männävuosien lelumaiset muoviviritykset. Ekstraa on, jos ratti on rakenteeltaan modulaarinen, niin että voi tarpeen mukaan muunnella ja päivittää uusilla ominaisuuksilla.
Yksi kiinnostavimpia rattiuutuuksia tänä vuonna on Fanatec CSL Elite PS4. Saksalaisvalmistajan ensimmäisessä virallisessa PS4-ratissa täyttyvät useimmat laatukriteerit heittämällä, sillä se on äärimmäisen miellyttävä ajaa ja vaikuttaa kestävältä. Se on myös varteenotettava vaihtoehto monilla alustoilla pelaavalle, sillä ratin modulaarinen design ei sido sitä mihinkään tiettyyn alustaan. PC-yhteensopivuus on jo vakiona, mutta harvinaisempaa herkkua on, että Xbox One -tukikin luvataan rattia vaihtamalla. Näin varsinainen voimanlähde, polkimet ja mahdolliset lisävarusteet ovat käytettävissä alustasta riippumatta.
CSL Elite PS4:ää myydään rahtusen yli 500 euron hintaisena aloituspakkauksena, joka sisältää rungon, P1-ratin, kaksi poljinta ja näiden metallisen jalkatuen. CSL Elitestä on saatavilla myös vanhempi Xbox One -versio, joka irtoaa muutaman kympin halvemmalla. Mistä siis hintaero? PS4-versiossa on Fanatecin kalliimmista rungoista tuttu 1000 hertsin tiedonsiirtotaajuus, joka varmistaa parhaan ohjausherkkyyden. PS4:n P1-ratti on myös aavistuksen kevyempi ja nopeampi kuin Xbox Onen. Käyttömukavuutta puolestaan lisää se, että ratin kumipinnoite on korvattu nahalla. Ainakin omassa käytössäni nahkapintaisilla rateilla on taipumus kestää hyvänä pidempään.
CSL Eliten asennus ei ole kaikkein yksinkertaisimmasta päästä. Kyseessä on selkeästi harrastelijalaite eikä näppärästi esiin otettava syliratti. Pultteja saa varautua ruuvaamaan polkimien kiinnittämiseksi jalkatukeen, ja johtoja on vedettävä eri osien välille muutama nipullinen. Riippuen siitä, pelaako PC:llä vai konsolilla, USB-kytkennät tehdään eri tavalla. Konsolilla myös polkimien liikenne kulkee ratin läpi, mutta PC:llä ratti ja polkimet voidaan yhdistää erikseen omilla piuhoillaan. Konkreettista eroa ohjauksessa en havainnut, mutta ainakin teoriassa PC:n kytkentätapa tarjoaa enemmän kapasiteettia tiedonsiirtoon.
Nikkaroinnin positiivisena puolena polkimien paikat saa jokainen määrätä itse. Esimerkiksi se, miten lähekkäin kaasun ja jarrun sijoittaa, vaikuttaa niiden käytettävyyteen ajon aikana. Testasin lisäksi lisävarusteena myytävää Loadcell Kitiä (noin 140 euroa), joka asennetaan jarrupolkimeksi vakiojarrun paikalle. Näin poljinrivistöön saadaan myös kytkin, kun vakiojarru siirretään vasempaan reunaan ja siitä poistetaan vaahtomuovinen stoppari.
Ratti voidaan kiinnittää mukana tulevalla pöytäpuristimella tai ruuvata kiinteästi ajopenkkiin kolmella ruuvilla (ei mukana). Puristin venyy jopa 6 cm paksuun pöytään ja on yksi tukevimmista joskaan ei säilytyksen kannalta helppokäyttöisimmistä mitä olen käyttänyt. Työpöytäkäyttöä harkitsevien kannattaa huomioida, että CSL Elite -polkimet seisovat verrattain pystyssä asennossa eikä poljinosan kulmaa voi itse säätää. Raskas metallijalusta riittää pitämään niitä paikallaan lattiallakin, mutta korkealta työtuolilta jalan asento ole paras mahdollinen. Väliaikaisena purkkaratkaisuna tosin toimii jalkatuen päälle asetettava lankunpätkä tai kirja, joka nostaa kantapäitä ylemmäs.
Loadcell-jarru eroaa muista polkimista siinä, että se on painumaltaan erittäin lyhyt ja sen käyttö perustuu enemmän voimaan kuin polkimen liikkeeseen. Siinä on vain noin puolen sentin löysä liikkumavara, jonka jälkeen vastukset ottavat kiinni. Ideana on simuloida oikean auton jarrua. Voimaan perustuva mekanismi tekee jarruttamisesta tarkempaa, koska lukkojarrutuksia ei voi tehdä vahingossa. Kovaa jarruttaakseen poljinta on poljettava tositarkoituksella. Loadcell Kitin mukana tulee pari pussukkaa erikovuisia kumivastuksia, joista kovimmat vaativat jopa 90 kilogramman voiman täyden jarrutehon tuottamiseksi. Kevyimmillään 18 kg riittää, ja tätä kannattaakin suosia, jos poljinalustaa ei ole kiinteästi ruuvattu kiinni.
CSL Elite PS4:n ohjaustuntuma sopii mainiosti rata-autopeleihin, joista Assetto Corsa on suoranainen mallikappale. Laaja 1080 asteen kääntösäde ja ratin 30-senttinen halkaisija tekevät ajamisesta miellyttävän tarkkaa. Logitecheihin verrattuna ratti pyörii pehmeämmin, eikä hihna päästele häiritseviä ulvahteluja nopeissakaan vastaheitoissa. Myös vastaan potkivasta force feedback -moottorista löytyy ekstrapuhtia. Auton kallistukset ja tien muodot tuntee konkreettisesti käsissään. Nopeatempoisessa Dirt 4:ssä tehoa tuntui olevan jopa vähän liikaa, sillä huomasin suosivani 50-75 prosentin tehoa ja aavistuksen kapeampaa kääntösädettä, jotta selviäisin pidemmistä sessioista ilman väsymistä.
Äkkinäisiä tehosteita tuottaessaan moottori pitää jonkin verran kolinaa, ja myös jäähdytyksestä syntyy tasaista puhinaa. Nämä ovat kuitenkin normaaleja teknologian haittapuolia. Ylikuumenemisen kanssa ei onneksi esiintynyt ongelmaa. Kaipaamaan jäin lähinnä erillisiä värinämoottoreita ratin käsiosiin kaikkein hienovaraisimpien efektien tuottamiseksi.
Toki rallissa kylkeen alkaa harkita myös vaihdekeppiä ja käsijarrua, jotka myydään erikseen. CSL Eliten vankat vaihdeviikset tekevät tehtävänsä, mutta erillistä keppiä ja käppäriä olisi helpompi käyttää, kun rattia joutuu vispaamaan kuin kermaa. Kaikkien kilkkeiden kanssa kokonaisuuden hinta vain kohoaa yli tuhanteen euroon, mikä lienee useimmille liikaa.
Tylsä juttu on se, ettei monikaan peli vielä osaa ottaa ratista iloa irti. Esimerkiksi ratin näyttö ja vaihdevalot jäävät useimmissa peleissä pimeiksi. Erillisellä yhteensopivuustilalla osan vanhemmista PS4-peleistä saa tottelemaan rattia, mutta ei niiden vuoksi kannata yli 500 euron ohjainta ostaa. PC:llä pelitukea on enemmän, vaikkakin joka näppäimen toiminnot voi joutua itse asettamaan. Syksyn ajosimuista onneksi ainakin Project Cars 2 tukee rattia kaikilla herkuilla. Tukea odottelisin myös Gran Turismo Sportiin, mutta kevään betassa peli ei rattia tunnistanut.
CSL Eliten lähimmät haastajat löytyvät Thrustmasterilta, jonka T300 ja T500 ovat tunnetusti päteviä ratteja, tosin molemmat jo iäkkäitä. Thrustmasterilta on tulossa loppuvuonna PS4:lle myös uusi ja hintavahko T-GT, johon on kehitetty erikoisominaisuuksia pelkästään Gran Turismossa käytettäväksi. Nähdäkseni tämä jättää CSL Elite PS4:lle markkinaraon edullisempana ja riippumattomampana vaihtoehtona, jonka voi suhteellisen edullisesti päivittää toimimaan jopa Xbox Onella.
Viittä satalappusta tuskin kannattaa latoa tiskiin ensimmäisestä rattiohjaimesta, mutta esimerkiksi Logitech-ratin päivitystä harkitsevalle CSL Elite PS4 on looginen askel eteenpäin. Ratti on sulavampi, tehokkaampi ja päivitettävämpi, jos ja kun nälkä kasvaa syödessä. Sen ainoa todella merkittävä miinus ei ole ratissa itsessään, vaan nuoressa pelituessa, jonka voi kuitenkin odottaa paranevan uusien pelien myötä.
Tekniset tiedot:
Yksihihnainen force feedback -moottori, vääntövoima 6 Nm, DirectSensor-teknologia, 1080° kääntösäde, ratin halkaisija 30 cm, näyttö ja vaihdevalot sisäänrakennettuna. Polkimissa 12-bittinen sensori, Loadcell Kitissä 16-bittinen sensori ja säädettävä vastus.
Hintaluokka: 520 euroa + Loadcell Kit 140 euroa