Suomi
Gamereactor
laitearviot

Wooting One

Ensimmäinen analoginen näppäimistö on laadukas pettymys

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Wooting One esiteltiin kaikelle kansalle Kickstarterin kautta keväällä 2016. Vajaan 150 000 dollaria kerännyt kampanja lupasi näppäimistöjä toimitettavaksi jo viime vuoden marraskuussa, mutta toisin kävi. Suunnittelusta sekä tuotannosta vastaava hollantilaiskolmikko sai kokea omakohtaisesti tuotekehityksen via Dolorosan. Nyt vajaata vuotta myöhemmin näppäimistöt ovat saatavilla.

Normaalissa näppäimistössä, oli se mekaaninen tai ei, painallus rekisteröityy tietokoneelle/konsolille binäärimuotoisena. Vaihtoehtoja on siis tasan kaksi, 1 ja 0 eli on ja off. Analoginen näppäimistö on tyystin eri maata. Näppäimet käyttäytyvät analogisessa tilassa kuin peliohjain rekisteröiden eri välitiloja ykkösen ja nollan väliltä. Kaiken tämän mahdollistaa infrapunaan pohjautuvat Flaretech-kytkimet, joiden avulla painalluksen voimakkuus saadaan rekisteröityä talteen etäisyyttä sensorista mittaamalla.

Lopputuloksena näppäimistö tukee peliohjaimista tuttua analogista ohjausmallia, minkä avulla pelihahmolla voi hiipiä, kävellä tai juoksuttaa, samalla painikkeella. Sama logiikka toimii luonnollisesti esimerkiksi auton polkimien kanssa tai avaruusaluksen propulsiota hienosäätäessä.

Harmillisesti toteutus ei ole näin aurinkoinen. Teknisesti uskomattoman kestäviksi mainostetut (100 miljoonaa painallusta) Flaretech-kytkimet toimivat hienosti, mutta käyttäjän kannalta vain lopputuloksella on merkitystä. Peleissä ei toistaiseksi ole tukea analogisille näppäimistöille suoraan, vaan analogituki toteutetaan emuloimalla peliohjainta. Windows ja sitä myötä pelit tunnistavat Wooting Onen niin näppäimistönä kuin Xboxin ohjaimena.

Tämä on mainos:

Analogiset, emuloidut näppäinmääritykset tehdään jatkuvasti päivittyvällä Wootility-sovelluksella. Samalla ohjelmistolla pääsee säätämään myös painikekohtaiset RGB-valaistukset sekä kaikille näppäimille yhteisen painallusherkkyyden tunnistuksen väliltä 1,5 mm - 3,6 mm. Tämä mitta kuvaa vaaditun painalluksen syvyyttä ennen kuin painallus rekisteröidään ollenkaan. Skaala on tuntuva ja siitä on iloa erityisesti tilanteissa, joissa samaa näppäimistöä käyttää useampi henkilö.

Teoriassa mikä tahansa peli - jossa peliohjaimen käyttö on mahdollista - tukee Wooting Onen analogitilaa. Käytännössä tilanne on kaikkea muuta. Esimerkiksi Overwatchissa ongelmaksi muodostui HUDin jatkuva vilkunta. Vaikka kaikki näppäinmääritykset on tehty Wootilityn kautta peliohjainta emuloiden (pelistä vastaavat näppäimistömääritykset poistaen), peli silti rekisteröi jokaisen painalluksen sekä normaalina näppäimistönä että peliohjaimena. Tämä taas muuttaa Overwatchissa chat-tekstin kokoa ja painikesymboleita ruudulla jatkuvasti. Lopputulos on siis sietämätöntä ruutudiskoa.

Wooting OneWooting One

Vaikka analogisen ohjauksen saakin näin teoriassa toimimaan, miinukset ajoivat minulla reilusti plussien ohi: myös analogiherkkyyden säätäminen osoittautui yllättävän vaikeaksi. Joko pienellä painalluksella ei tapahdu pelissä mitään, tai sitten hahmo ravaa täyttä haipakkaa. Välimuotojen löytäminen vaatii melkoista sormiakrobatiaa jopa pianistilta, Wootilityn paineentunnistusherkkyyssäädöistä huolimatta. Kaiken kukkuraksi osassa peleissä hiirtä ja peliohjainta ei pysty edes käyttämään samanaikaisesti. Näin ollen joko toinen tai pahimmillaan kumpikaan ei toimi.

Tämä on mainos:

Ohjelmisto toimi vakaasti ja ongelmitta, mutta analogisia profiileita voi tallentaa rinnakkain vain kolme. Tästä voi syntyä ongelma, sillä monessa pelissä ei ole mahdollisuutta muokata perinteisen ohjaimen nappeja haluamikseen. Tämä tarkoittaa sitä, että jos pelaa useampaa kuin kolmea tällaista peliä vuorotellen, joutuu näppäimiä määrittämään nihkeällä alt+tab-prosessilla pelistä toiseen vaihtaessa. Onneksi analogista puolta ei tarvitse käyttää, joten turha sitä on lisäominaisuutena haukkuakaan.

Ilman analogista puolta käsiin jää mainio pienikokoinen (eli numeronäppäimetön) mekaaninen näppäimistö täydellä nappikohtaisella RGB-valaistuksella. Näppäimistön asettelu on standardi eli kaikki löytyvät juuri sieltä mistä pitääkin. Runko on tukevaa muovia, mutta sen päällä on alumiinilevy luoden viimeistellymmän ja viileämmän vaikutelman. Alapuolella on kaksi sisään taittuvaa jalkaa, jotka ovat myös tukevia ja hyvälaatuisella kumilla varustettuja. Irrotettava punottu mikro-USB-kaapeli on ohut, mutta kestävän tuntuinen. Sille on yhteensä kolme eri kaapelikanavaa, joiden avulla letkun saa pilkistämään halutusta reunasta ulos.

Heikoimmaksi mekaaniseksi osaksi paljastuvat painikkeiden muoviset, yksikerroksiset hatut, jotka saattavat kulua ajansaatossa näkymättömiin. Hatut myös heiluvat enemmän sivusuuntiin työnnettäessä verrattuna näppäimistöjen kuninkaana pitämääni Roccat Ryos MK FX:ään.

Toivotaan, että tulevaisuus muuttaa analogisten näppäimistöjen pelitukea paremmaksi, jotta kömpelöstä emuloinnista päästäisiin eteenpäin. Tällaisenaan Wooting Onea voi analogisten ominaisuuksien puolesta suositella vain kaikista kokeilunhaluisimmille. Lisäominaisuus nostaa hinnan Suomessa noin 200 euron korville. Siitäkin huolimatta kyseessä on varsin hyvä näppäimistö niille, jotka hakevat pientä ja numeronäppäimetöntä näppäimistöä.

Wooting One
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Laadukas runko, Flaretech-kytkimet, irrotettava johto, näppäinherkkyyden säätö, analogituki, standardi näppäinasettelu, fyysinen painike analogisen ja digitaalisen tilan välillä siirtymiseen
-
Analogikontrollien emulointi, jokseenkin äänekäs, vain kolme analogista profiilia, hinta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score


Ladataan seuraavaa sisältöä